Blog / mei 2015
Dit weekend een aantal aanpassingen gedaan zodat de quad binnenkort hopelijk zonder problemen door de keuring komt.
Het remsysteem is weer helemaal origineel. De voetrem remt nu op alle wielen. Beide remleidingen zitten nu op de rempomp.
De mechanische handrem zit er ook weer op.
Heb ook een systeem gemaakt dat een waarschuwingssignaal geeft als je afstapt van de quad als de aandrijving nog actief is. Heb dit gedaan via een schakelaar in de linker voetsteun.
De rijstand knoppen gaan alle 3 knipperen als je afstapt.
Aangezien het knipperrelais dat ik gebruik niet goed werkt met alleen maar LED's wou ik een normaal lampje ergens verbergen die dan ook mee knippert. Maar deze bleek ik niet te kunnen verbergen, het licht schijnt gewoon door de plastic kap heen. Vind het eigenlijk wel een leuk effect en maakt het nog eens extra duidelijk dat de aandrijving actief is.
Aangezien ik het remsysteem gewijzigd heb wou ik weer even testen. Puur uit noodzaak natuurlijk, niet omdat ik er gewoon even zin in had ofzo. :) Maar de remmen werken in ieder geval prima.
Kort filmpje gemaakt. Zelfs onze hond vind de quad helemaal geweldig. ;)
Alles wat moest worden aangepast voor de keuring is nu eigenlijk gedaan. Er zijn wel nog een aantal dingen waarbij ik op een reactie aan het wachten ben van de RDW. Maar hoop daar de komende week wel iets van te horen. Ben ook al aan het kijken voor een nieuwe afspraak te maken voor de keuring.
Geplaatst op 21 mei 2015 om 19:44 u
Categorie: Keuring
Geplaatst op 21 mei 2015 om 19:44 u
Categorie: Keuring
Vanmorgen weer vroeg vertrokken naar de RDW voor het identiteitsonderzoek. Deze keer niet zo lang hoeven rijden, kon voor dit onderzoek gewoon naar het dichtstbijzijnde keuringsstation.
Moest om 8 uur daar zijn en was ook al meteen als eerste aan de beurt. De plek waar het framenummer zat werd geïnspecteerd en ook alle documenten en foto's die ik had meegenomen.
Dit is gelukkig allemaal goed afgelopen. Normaal moet er dan weer een nieuwe afspraak gemaakt worden om het framenummer opnieuw in te laten slaan. Maar ik had geluk, degene die bevoegd is voor framenummers in te slaan was aanwezig en had ook wat tijd over. Het framenummer is dus ook meteen opnieuw ingeslagen. :) Wel was het even zoeken naar een geschikte plek aangezien het apparaat dat ervoor wordt gebruikt nogal groot is en niet echt goed blijkt te werken op buizen. Gelukkig zit er een mooi plat gedeelte op de quad namelijk onder het zadel. Heb wel de hele achterkap eraf moeten halen maar het framenummer zit er nu. :)
Hierna dus met een blij gevoel weer terug gekomen van de RDW. Moet nu nog een aantal dingen aanpassen en dan kan ik weer terug naar Lelystad voor de keuring. Hopelijk duurt het deze keer wat minder lang voordat ik terecht kan.
Geplaatst op 20 mei 2015 om 22:44 u
Categorie: Algemeen
Nog even een update voordat ik morgen naar de RDW ga voor het identiteitsonderzoek.
Heb sinds de keuring eigenlijk niet zo heel veel meer gedaan. Wel ben ik al begonnen met een systeem te maken dat een waarschuwingssignaal geeft als je van de quad afstapt en hij nog in de rijstand staat. Heb een schakelaar in de linker voetsteun zitten, leek mij de beste plek. Via een knipperrelais laat ik de LED's in de rijstand knoppen dan allemaal knipperen als je afstapt. Zou goed genoeg moeten zijn. Maar het werkt nog niet helemaal, heb nog wat kleine onderdelen nodig hiervoor.
Voor de rest ben ik al sinds afgelopen vrijdag bezig met het remsysteem weer origineel te maken. Had de handrem erop zitten en ook alle remleidingen op de rempomp van de voetrem geplaatst. Het lukte daarna alleen niet meer om remdruk te krijgen. Heb vanalles geprobeerd om het remsysteem te ontluchten maar geen succes. De rempomp dus maar eens bekeken en kan eigenlijk niks vreemds zien.
Kan best zo zijn dat de rubbers gewoon wat versleten zijn want weet nog bij de eerste keer ontluchten 2 jaar geleden ofzo dat er zwarte remvloeistof uit kwam. Vond dat toen al vreemd maar hij deed het wel nog prima. Paar maanden geleden nog eens ontlucht en kreeg toen al veel minder remdruk, nu dus helemaal niets meer. Heb dus nog snel een nieuwe rempomp moeten kopen en maar meteen voor een betere gekozen. Een Brembo die ooit op een KTM motor heeft gezeten. Deze werkt perfect, ontluchten ging weer vrij makkelijk. Heb alleen wel nog steeds het remsysteem gescheiden aangezien ik geen dubbele banjobout heb met de juiste schroefdraad, hier kijk ik na het identiteitsonderzoek wel naar. Belangrijker is dat de remmen nu weer goed werken.
Voor morgen is het dus nog even afwachten. Hoop dat het allemaal goed gaat zodat ik weer snel terug kan voor de keuring. Laat het jullie morgen wel weer weten hoe het is afgelopen.
Geplaatst op 1 mei 2015 om 22:21 u
Categorie: Keuring
Gisteren heel vroeg opgestaan om de quad nog even op de aanhanger te zetten zodat ik naar de RDW kon gaan.
Het was een lange reis en ben gelukkig veilig en op tijd daar aangekomen. Was alleen een beetje erg vroeg, er was nog niemand aanwezig waardoor ik even moest wachten bij de hoofdingang.
Het was allemaal nog steeds heel spannend, maar toen begonnen ze met de keuring. Helaas bleek al erg snel dat de quad niet er doorheen zou komen doordat het framenummer na het zandstralen en spuiten van het frame niet goed genoeg meer zichtbaar is. Het is nog wel te zien maar moeilijk om op het oog af te lezen. Volgens hun worden de framenummers op Chinese voertuigen ook niet echt diep ingeslagen. Heel jammer dus maar het is niet anders. Krijg nu een identiteitsonderzoek voor het frame waarbij ze gaan vaststellen dat het nog steeds om het originele frame gaat. Ik ga er vanuit dat dit wel allemaal goed zal aflopen en dan wordt het framenummer gewoon opnieuw ingeslagen.
Maar ook al was het frame in orde dan nog was de quad waarschijnlijk afgekeurd. Ik heb namelijk op het begin van het project al het remsysteem gescheiden zodat ik apart de voor- en achterrem kan bedienen. Veel veiliger op deze manier, net zoals bij een motor. Ook had ik de parkeerrem verwijderd aangezien deze niet werkte, had deze na het scheiden van de remmen hydraulisch dus er is wel nog een parkeerrem aanwezig. Maar dat mag dus schijnbaar niet, het remsysteem moet origineel blijven, ook al werkt het dan juist slechter. Dit zal ik dus weer moeten aanpassen voordat ik terug ga naar de keuring.
Ook hebben ze nog een paar andere punten nagekeken en moet ik ook nog een paar kleine dingetjes aanpassen. Maar dat is allemaal niet zo veel werk, de hoofdpunten zijn toch echt het framenummer en de remmen.
Tot zo ver de minder leuke dingen van de keuring. Wat wel leuk was is dat ze de quad hebben gewogen. Het totale gewicht kwam uit op 271 kg. Heel wat meer dan ik had verwacht, dacht dat het ergens rond de 240 kg zou liggen. Maar het blijft toch nog altijd binnen het toegestane gewicht. Wel zal het aantal zitplaatsen van 2 naar 1 worden gewijzigd. Heb hier verder geen problemen mee want er past toch niemand achterop.
Maar het gewicht doen ze apart op de vooras en achteras wegen. Dit was heel interessant want was wel benieuwd naar de gewichtsverdeling. En wat blijkt, de gewichtsverdeling is perfect 50/50. Op allebei de voor- en achteras werd 135,5 kg gewogen. Dit was wel een leuke verrassing, heb niet eens geprobeerd om de gewichtsverdeling zo goed te krijgen.
Maar dat was het zo'n beetje voor de keuring. Het is nu even afwachten wanneer ik terecht kan voor het frame. Dit zou best nog een paar weken kunnen duren.
Voor de rest zijn er wel nog wat problemen met EMC (elektromagnetische compatibiliteit / ruis) en is het goed mogelijk dat ik een aparte EMC test moet laten doen die rond de 1500 euro kost. Daar zit ik dus ook niet echt naar uit te kijken maar weet hier nog niet alles van. Zal hier volgende week waarschijnlijk meer over weten.