Blog / Algemeen

Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten
Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten

De tijd vliegt echt voorbij, het is inmiddels al iets langer dan 2 jaar geleden dat ik hier mijn vorige bericht plaatste. Ik denk dat het toch maar eens tijd is om jullie een update te geven. En er is natuurlijk geen betere manier om dit te doen dan via een video van een rit op een mooie zonnige herfstdag. Zoals je kunt zien gaat het met de quad en mij nog steeds heel goed. :)


Vanaf dat het probleem met de temperatuur 2 jaar geleden is verholpen heb ik eigenlijk geen echte problemen meer gehad. Ik heb alleen maar genoten van alle ritten die ik heb kunnen maken zonder dat er ook iets van onderhoud nodig was.

Maar een deel van dit geen onderhoud heeft te maken met een redelijk teleurstellend probleem, het bereik. Je zou toch denken dat ik in 2 jaar tijd al heel wat kilometers erop heb zitten, maar niets is minder waar. Het probleem hierbij is dat, met mijn huidige accupakket, ik een bereik van rond de 100 km verwachtte. Het bleek in de praktijk echter nog niet eens de helft te zijn, of misschien wel maar dan met heel zuinig rijden.

Het resultaat hiervan is dus dat ik helaas niet zo heel ver ermee kan rijden, ook niet naar mijn werk toe. Je zou misschien kunnen zeggen het een miscalculatie is van de capaciteit van het accupakket dat ik nodig had. Maar de capaciteit hiervan is echter redelijk gelijk met sommige elektrische motorfietsen die wel verder kunnen komen op een laadbeurt. Waar ik eigenlijk niet genoeg rekening mee had gehouden was de weerstand van de lucht, welke op een quad dus schijnbaar enorm hoog is bij hoge snelheid op de weg. En natuurlijk helpen de achterbanden die met één as zijn verbonden in plaats van een differentieel ook niet echt mee aan het bereik.

Dit zal op een dag wel verholpen worden door het accupakket te upgraden naar een grotere. Maar dit zal helaas veel geld kosten terwijl ik op het moment even andere prioriteiten heb die me ook geld gaan kosten. Dus voorlopig moet ik het even hier mee doen en zal ik toch blijven genieten van de korte ritten hier rondom mijn dorp. Laten we het maar even zo zeggen, het is in ieder geval niet een probleem dat niet verholpen kan worden. Het is helaas wel het duurste probleem dat je kunt hebben bij een elektrische ombouw. ;)

Voor de rest gaat het in ieder geval allemaal goed maar bepaalde onderdelen zijn toch wel vervangen. Een hiervan is de Trailtech Striker snelheidsmeter die helaas niet zo heel lang geleden kapot is gegaan, net buiten de garantie. Maar hier heb ik nu een nieuwe van en deze doet het weer prima. Ook heb ik de Tracopower DC/DC omvormer vervangen door een Sevcon. Ik had een beetje meer vermogen nodig aangezien de Tracopower de belasting niet echt goed aankon zonder heel warm te worden. En weer, na het vervangen hiervan geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt in het 12V elektrische systeem, vooral om het laadproces wat makkelijker te maken en om wat componenten te verwijderen die toch niet echt meer werden gebruikt. Maar dat was het zo'n beetje. Het enige waar ik nog over aan het nadenken ben is om de ketting aandrijving om te bouwen naar een riem aandrijving aangezien de ketting olie nogal moeilijk te verwijderen is van het prachtige witte frame. ;)

Dat was weer mijn update. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het wel weer een tijdje kan duren voordat je weer een update ziet hier. Waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd heb ik wel een update over mijn andere prioriteiten waar ik het over had maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen op dit moment. Dus voorlopig is het weer even tot ziens. :)

Geplaatst op 31 juli 2015 om 20:55 u
Categorie: Algemeen, Keuring
Geplaatst op 31 juli 2015 om 20:55 u
Categorie: Algemeen, Keuring

Lange tijd weer stil geweest maar vandaag is er eindelijk nieuws. Heb vandaag na 4,5 week wachten eindelijk het nieuwe kentekenbewijs ontvangen. :) Staat nu heel netjes een E van Elektrisch bij brandstof. Ik mag nu dus eindelijk legaal de weg op met de quad.

E-Streetquad Officieel goedgekeurd voor op de weg


Morgen ga ik hier meteen gebruik van maken. :) Maar de eerste paar keer zullen alleen maar korte testritjes zijn om het probleem met de motor temperatuur op te lossen. Pas als dat is opgelost kan ik wat langere afstanden proberen. Maar dat zal hopelijk snel genoeg gebeuren.

Na het weekend heb ik waarschijnlijk wel weer wat foto's en een filmpje voor jullie. ;)

Geplaatst op 21 juni 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen
Geplaatst op 21 juni 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen

Dit weekend weer even aan de quad gewerkt. Er waren toch weer wat problemen met het remsysteem. Steeds na ontluchten was de remdruk goed maar een paar dagen later was de remdruk ineens veel minder geworden. Ik was al niet echt tevreden met de remdruk van de nieuwe rempomp. Waarschijnlijk doordat de zuiger veel kleiner is dan bij de originele rempomp. Maar deze was dus kapot dacht ik, daarom dat ik een andere wou proberen.

Heb nu toch voor de zekerheid nog eens geprobeerd met de oude rempomp en wat blijkt, deze werkt nog gewoon prima. Heb ook ontdekt waarom ik de vorige keer geen remdruk kreeg met deze rempomp. Ik had dit ringetje over het hoofd gezien die schijnbaar standaard op een nieuwe banjobout met remdrukschakelaar zit. Heeft precies dezelfde kleur als de banjobout.

E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


Hier had ik nog een extra koperring tussen geplaatst waardoor de banjobout niet diep genoeg in de rempomp komt te zitten. Hierdoor is de afstand tussen de zuiger en de bout dus ook groter waardoor er geen remdruk kon worden opgebouwd. Dit ringetje heb ik nu weg gelaten zodat de banjobout dieper in de rempomp zit. Kreeg nu al vrij snel remdruk tijdens het ontluchten. Na het ontluchten is de remdruk ook veel beter dan met de kleinere Brembo rempomp. Ik blijf nu voorlopig dus toch weer de originele rempomp gebruiken.

E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


Aangezien het altijd lang duurde voordat ik de quad vast op de aanhanger had staan heb ik wat nieuwe spanbanden gekocht. Hiermee kan ik hem binnen 5 minuten al vast erop hebben staan. Ook 2 wielkeggen vast op de aanhanger gezet zodat ik niet te ver door kan rijden en hierdoor de bumper beschadig. Is me al bijna een keer gebeurd. ;) De quad staat zo ook altijd precies in het midden.

E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


Nu is het alleen nog even wachten op de keuring. Heb inmiddels wel eindelijk een afspraak. De keuring is al over 9 dagen, op 30 juni. Moet dan weer om 8 uur 's morgens daar zijn. Gaat weer erg spannend worden, maar heb er vertrouwen in dat het deze keer toch echt goed gaat komen. :) Ik hoop het ook echt want wil toch eindelijk wel eens een stukje gaan rijden ermee op de weg. ;)

Geplaatst op 6 juni 2015 om 23:58 u
Categorie: Algemeen, Keuring
Geplaatst op 6 juni 2015 om 23:58 u
Categorie: Algemeen, Keuring

Heb vandaag nog een laatste ding aangepast. Bij de RDW vonden ze de kapjes die op de koplampen zitten te scherp. Hebben ze inderdaad gelijk in maar het zit er standaard op en is schijnbaar dus ook zo goedgekeurd.

E-Streetquad Laatste aanpassing en goed nieuws


Om ze tevreden te houden heb ik hier rubber profielen op gezet. De scherpe randen zijn nu weg en ziet er toch nog wel goed uit.

E-Streetquad Laatste aanpassing en goed nieuws


E-Streetquad Laatste aanpassing en goed nieuws


Er is ook nog wat goed nieuws. Heb nog geen afspraak, ben hier al 2 weken mee bezig maar lukt niet echt om contact te krijgen met degene die de afspraken in doet plannen. Maar heb wel nog contact gehad met de keurmeester.

Het was nog een beetje onduidelijk of er een aparte EMC test voor de hele quad nodig zou zijn, die normaal rond de 1500 euro kost, of dat de certificering met testrapport van de controller genoeg zou zijn. Ik kreeg nu gelukkig te horen dat dit niet nodig zal zijn en dat momenteel de certificering van de controller dus genoeg is. Het EMC gedeelte van de keuring is nu dus ook eindelijk afgerond. Dit was ook het lastigste gedeelte maar daar hoef ik me nu dus niet meer druk over te maken.

Er is alleen ook nog wat slecht nieuws, maar niet voor mijn eigen quad gelukkig. Ze zijn bij de RDW van plan de regelgeving voor EMC nog extra te verscherpen. Dit zal al vrij snel gebeuren want voor mijn quad hebben ze overlegd of het nog volgens de huidige regelgeving zou worden bekeken. In de toekomst zal het dus nog moeilijker gaan worden om een elektrische ombouw goedgekeurd te krijgen bij de RDW. Ik denk dat een EMC test voor het hele voertuig dan verplicht gaat worden, of echt alle componenten moeten zijn goedgekeurd. Maar met mijn quad heb ik daar gelukkig dus nog geen last van.

Het is nu alleen nog wachten op een afspraak, de quad is er weer helemaal klaar voor. Hopelijk hoor ik daar de komende week meer over.

Geplaatst op 25 mei 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen, Keuring
Geplaatst op 25 mei 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen, Keuring

Dit weekend een aantal aanpassingen gedaan zodat de quad binnenkort hopelijk zonder problemen door de keuring komt.

Het remsysteem is weer helemaal origineel. De voetrem remt nu op alle wielen. Beide remleidingen zitten nu op de rempomp.

E-Streetquad Aanpassingen voor de keuring


De mechanische handrem zit er ook weer op.

E-Streetquad Aanpassingen voor de keuring


E-Streetquad Aanpassingen voor de keuring


Heb ook een systeem gemaakt dat een waarschuwingssignaal geeft als je afstapt van de quad als de aandrijving nog actief is. Heb dit gedaan via een schakelaar in de linker voetsteun.

E-Streetquad Aanpassingen voor de keuring


De rijstand knoppen gaan alle 3 knipperen als je afstapt.

E-Streetquad Aanpassingen voor de keuring


Aangezien het knipperrelais dat ik gebruik niet goed werkt met alleen maar LED's wou ik een normaal lampje ergens verbergen die dan ook mee knippert. Maar deze bleek ik niet te kunnen verbergen, het licht schijnt gewoon door de plastic kap heen. Vind het eigenlijk wel een leuk effect en maakt het nog eens extra duidelijk dat de aandrijving actief is.

E-Streetquad Aanpassingen voor de keuring


Aangezien ik het remsysteem gewijzigd heb wou ik weer even testen. Puur uit noodzaak natuurlijk, niet omdat ik er gewoon even zin in had ofzo. :) Maar de remmen werken in ieder geval prima.

E-Streetquad Aanpassingen voor de keuring


Kort filmpje gemaakt. Zelfs onze hond vind de quad helemaal geweldig. ;)


Alles wat moest worden aangepast voor de keuring is nu eigenlijk gedaan. Er zijn wel nog een aantal dingen waarbij ik op een reactie aan het wachten ben van de RDW. Maar hoop daar de komende week wel iets van te horen. Ben ook al aan het kijken voor een nieuwe afspraak te maken voor de keuring.