Blog / Algemeen

Geplaatst op 8 juni 2020 om 17:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten
Geplaatst op 8 juni 2020 om 17:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten

Het is al weer een hele tijd geleden sinds mijn laatste bericht op deze blog. Had wel in mijn laatste bericht al gezegd dat het even kon duren, ik dacht alleen niet dat het anderhalf jaar zou zijn. :) Maarja, hier is dan eindelijk weer een update, net op tijd voor de zomer van 2020. Wat een jaar is het tot nu toe geweest zeg, heel veel negatieve dingen. Hopelijk zal de rest van het jaar allemaal positief zijn!

Laten we het maar eens hebben over de quad, daar zijn jullie waarschijnlijk voor hier. ;) Hij doet het nog steeds geweldig. Zo nu en dan rij ik er nog eens een stukje mee. Helaas niet zo vaak als ik zou willen vanwege het bereik wat nog steeds wat aan de lage kant is. Het is moeilijk om een balans te vinden tussen efficiënt rijden en gewoon plezier hebben. Meestal zijn de ritjes dan ook niet veel langer dan 20-25 km tenzij ik ergens voor een paar uur kan blijven en ondertussen kan opladen. Zou heel graag het accupakket willen upgraden naar eentje die veel meer capaciteit heeft zodat het bereik omhoog zou gaan naar minstens 100 km. Maar er is ondertussen iets anders gebeurd, dit zal ik op het einde van dit bericht nog even vermelden, wat nu een groot gedeelte van mijn tijd en geld in beslag neemt. :) Dus het accupakket zal nog even moeten wachten maar weet zeker dat dit wel een keer gaat gebeuren.

Behalve het bereik is het verder allemaal erg positief geweest. Heb totaal geen problemen met de quad gehad, heel erg betrouwbaar geweest. Zo'n beetje dus wat je kunt verwachten met een elektrisch voertuig. Ook wanneer de quad niet in gebruik is hoef ik er niet echt naar om te kijken. Het verbruik van het BMS is erg laag, kan de quad waarschijnlijk op zijn minst een half jaar laten staan zonder me zorgen te maken dat de accu leeg raakt. Paar uur voor ik een rit wil maken laadt ik hem gewoon vol en dan kan er weer mee gereden worden. Dit is ook alleen mogelijk door de contactor die ik midden in het accupakket gebruik die zoiets alle stroom uitschakelt. Ook kan ik het 12V systeem compleet uitschakelen. Daarmee zorg ik ervoor dat er helemaal geen verbruik meer is, behalve dus het BMS. Ben dan ook erg blij met de beslissing om het systeem zo te maken. Zie vaak dat anderen hun EV's elke paar weken ofzo moeten opladen om schade aan de accu te voorkomen. Maar bij mij laadt ik hem gewoon volledig op na een rit, schakel het systeem compleet uit en ik hoef me totaal geen zorgen meer te maken voor de komende maanden, is echt geweldig!

Nog even over de ritten, had een paar dagen geleden nog een mooie rit waarbij ik een mooie locatie heb gevonden om eens wat nieuwe foto's te maken. Dit heb ik eerder nog niet zo veel gedaan, had nog niet echt veel mooie foto's in de galerij staan, behalve de paar foto's die ik had gemaakt om mijn quad in het blad Bright te plaatsen een paar jaar geleden. Hier zijn de nieuwe foto's van mijn quad in 2020. :)

E-Streetquad Update voor de zomer van 2020


E-Streetquad Update voor de zomer van 2020


E-Streetquad Update voor de zomer van 2020


E-Streetquad Update voor de zomer van 2020


E-Streetquad Update voor de zomer van 2020


Zoals je kunt zien is er niet echt veel meer veranderd aan de quad. Waarom iets veranderen wat zo goed werkt, toch? :) Er is echter een andere rede waarom er geen veranderingen meer zijn geweest en het zo lang heeft geduurd om hier nog een update te plaatsen. En dat is deze hier.

E-Streetquad Update voor de zomer van 2020


E-Streetquad Update voor de zomer van 2020


Mijn eigen Tesla Model 3 SR+! :) Natuurlijk als groot fan van EV's kon ik gewoon niet meer met mijn benzineauto rond blijven rijden en wou ik ook daarbij de overgang naar elektrisch maken. Moest alleen beslissen of ik weer iets zou gaan ombouwen of toch gewoon een kopen die meteen klaar is om mee te rijden. Met de Tesla Model 3 die net rond die tijd uit kwam was de beslissing uiteindelijk makkelijk gemaakt. Ik moest wel echt al het andere wat ik nog wou opzij schuiven zodat ik genoeg geld bij elkaar kon krijgen en uiteindelijk is dit ook echt gelukt. Ben echt heel erg blij met mijn Tesla nu, ik zie dit ook echt als mijn beste aankoop ooit. Natuurlijk is mijn quad nog steeds mijn mooiste bezit aangezien ik deze helemaal zelf heb gebouwd maar de Tesla komt toch echt wel dichtbij. ;) Zoals je kunt zien heb ik al wat modificaties eraan gedaan en zal dit ook nog even blijven doen om het een meer unieke auto te maken aangezien er nu al zoveel van op de weg rijden.

Dus dat verklaart ook wel waarom mijn quad de laatste tijd wat minder aandacht heeft gekregen. Maar maak je maar niet druk, heb nog heel wat plannen ervoor! Blijf deze blog volgen door je te abonneren op de nieuwsbrief, mijn Facebook pagina te volgen of me op Instagram te volgen.
De Instagram link is nieuw op de blog, daar zal ik foto's plaatsen van beide mijn quad en mijn Tesla dus als je daar interesse in hebt, ga me maar meteen volgen! :)
De link naar mijn Twitter pagina heb ik verwijderd en ben ook niet echt van plan daar nog iets mee te doen. Vanaf het begin van de blog heb ik daar amper volgers op gekregen dus heb ik besloten om die niet langer te gebruiken.
Eigenlijk is Instagram nu dus gewoon de beste manier om mij en mijn beide EV's te volgen. ;)

Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten
Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten

De tijd vliegt echt voorbij, het is inmiddels al iets langer dan 2 jaar geleden dat ik hier mijn vorige bericht plaatste. Ik denk dat het toch maar eens tijd is om jullie een update te geven. En er is natuurlijk geen betere manier om dit te doen dan via een video van een rit op een mooie zonnige herfstdag. Zoals je kunt zien gaat het met de quad en mij nog steeds heel goed. :)


Vanaf dat het probleem met de temperatuur 2 jaar geleden is verholpen heb ik eigenlijk geen echte problemen meer gehad. Ik heb alleen maar genoten van alle ritten die ik heb kunnen maken zonder dat er ook iets van onderhoud nodig was.

Maar een deel van dit geen onderhoud heeft te maken met een redelijk teleurstellend probleem, het bereik. Je zou toch denken dat ik in 2 jaar tijd al heel wat kilometers erop heb zitten, maar niets is minder waar. Het probleem hierbij is dat, met mijn huidige accupakket, ik een bereik van rond de 100 km verwachtte. Het bleek in de praktijk echter nog niet eens de helft te zijn, of misschien wel maar dan met heel zuinig rijden.

Het resultaat hiervan is dus dat ik helaas niet zo heel ver ermee kan rijden, ook niet naar mijn werk toe. Je zou misschien kunnen zeggen het een miscalculatie is van de capaciteit van het accupakket dat ik nodig had. Maar de capaciteit hiervan is echter redelijk gelijk met sommige elektrische motorfietsen die wel verder kunnen komen op een laadbeurt. Waar ik eigenlijk niet genoeg rekening mee had gehouden was de weerstand van de lucht, welke op een quad dus schijnbaar enorm hoog is bij hoge snelheid op de weg. En natuurlijk helpen de achterbanden die met één as zijn verbonden in plaats van een differentieel ook niet echt mee aan het bereik.

Dit zal op een dag wel verholpen worden door het accupakket te upgraden naar een grotere. Maar dit zal helaas veel geld kosten terwijl ik op het moment even andere prioriteiten heb die me ook geld gaan kosten. Dus voorlopig moet ik het even hier mee doen en zal ik toch blijven genieten van de korte ritten hier rondom mijn dorp. Laten we het maar even zo zeggen, het is in ieder geval niet een probleem dat niet verholpen kan worden. Het is helaas wel het duurste probleem dat je kunt hebben bij een elektrische ombouw. ;)

Voor de rest gaat het in ieder geval allemaal goed maar bepaalde onderdelen zijn toch wel vervangen. Een hiervan is de Trailtech Striker snelheidsmeter die helaas niet zo heel lang geleden kapot is gegaan, net buiten de garantie. Maar hier heb ik nu een nieuwe van en deze doet het weer prima. Ook heb ik de Tracopower DC/DC omvormer vervangen door een Sevcon. Ik had een beetje meer vermogen nodig aangezien de Tracopower de belasting niet echt goed aankon zonder heel warm te worden. En weer, na het vervangen hiervan geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt in het 12V elektrische systeem, vooral om het laadproces wat makkelijker te maken en om wat componenten te verwijderen die toch niet echt meer werden gebruikt. Maar dat was het zo'n beetje. Het enige waar ik nog over aan het nadenken ben is om de ketting aandrijving om te bouwen naar een riem aandrijving aangezien de ketting olie nogal moeilijk te verwijderen is van het prachtige witte frame. ;)

Dat was weer mijn update. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het wel weer een tijdje kan duren voordat je weer een update ziet hier. Waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd heb ik wel een update over mijn andere prioriteiten waar ik het over had maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen op dit moment. Dus voorlopig is het weer even tot ziens. :)

Geplaatst op 31 juli 2015 om 20:55 u
Categorie: Algemeen, Keuring
Geplaatst op 31 juli 2015 om 20:55 u
Categorie: Algemeen, Keuring

Lange tijd weer stil geweest maar vandaag is er eindelijk nieuws. Heb vandaag na 4,5 week wachten eindelijk het nieuwe kentekenbewijs ontvangen. :) Staat nu heel netjes een E van Elektrisch bij brandstof. Ik mag nu dus eindelijk legaal de weg op met de quad.

E-Streetquad Officieel goedgekeurd voor op de weg


Morgen ga ik hier meteen gebruik van maken. :) Maar de eerste paar keer zullen alleen maar korte testritjes zijn om het probleem met de motor temperatuur op te lossen. Pas als dat is opgelost kan ik wat langere afstanden proberen. Maar dat zal hopelijk snel genoeg gebeuren.

Na het weekend heb ik waarschijnlijk wel weer wat foto's en een filmpje voor jullie. ;)

Geplaatst op 21 juni 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen
Geplaatst op 21 juni 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen

Dit weekend weer even aan de quad gewerkt. Er waren toch weer wat problemen met het remsysteem. Steeds na ontluchten was de remdruk goed maar een paar dagen later was de remdruk ineens veel minder geworden. Ik was al niet echt tevreden met de remdruk van de nieuwe rempomp. Waarschijnlijk doordat de zuiger veel kleiner is dan bij de originele rempomp. Maar deze was dus kapot dacht ik, daarom dat ik een andere wou proberen.

Heb nu toch voor de zekerheid nog eens geprobeerd met de oude rempomp en wat blijkt, deze werkt nog gewoon prima. Heb ook ontdekt waarom ik de vorige keer geen remdruk kreeg met deze rempomp. Ik had dit ringetje over het hoofd gezien die schijnbaar standaard op een nieuwe banjobout met remdrukschakelaar zit. Heeft precies dezelfde kleur als de banjobout.

E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


Hier had ik nog een extra koperring tussen geplaatst waardoor de banjobout niet diep genoeg in de rempomp komt te zitten. Hierdoor is de afstand tussen de zuiger en de bout dus ook groter waardoor er geen remdruk kon worden opgebouwd. Dit ringetje heb ik nu weg gelaten zodat de banjobout dieper in de rempomp zit. Kreeg nu al vrij snel remdruk tijdens het ontluchten. Na het ontluchten is de remdruk ook veel beter dan met de kleinere Brembo rempomp. Ik blijf nu voorlopig dus toch weer de originele rempomp gebruiken.

E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


Aangezien het altijd lang duurde voordat ik de quad vast op de aanhanger had staan heb ik wat nieuwe spanbanden gekocht. Hiermee kan ik hem binnen 5 minuten al vast erop hebben staan. Ook 2 wielkeggen vast op de aanhanger gezet zodat ik niet te ver door kan rijden en hierdoor de bumper beschadig. Is me al bijna een keer gebeurd. ;) De quad staat zo ook altijd precies in het midden.

E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


E-Streetquad Problemen met remsysteem nu helemaal opgelost


Nu is het alleen nog even wachten op de keuring. Heb inmiddels wel eindelijk een afspraak. De keuring is al over 9 dagen, op 30 juni. Moet dan weer om 8 uur 's morgens daar zijn. Gaat weer erg spannend worden, maar heb er vertrouwen in dat het deze keer toch echt goed gaat komen. :) Ik hoop het ook echt want wil toch eindelijk wel eens een stukje gaan rijden ermee op de weg. ;)

Geplaatst op 6 juni 2015 om 23:58 u
Categorie: Algemeen, Keuring
Geplaatst op 6 juni 2015 om 23:58 u
Categorie: Algemeen, Keuring

Heb vandaag nog een laatste ding aangepast. Bij de RDW vonden ze de kapjes die op de koplampen zitten te scherp. Hebben ze inderdaad gelijk in maar het zit er standaard op en is schijnbaar dus ook zo goedgekeurd.

E-Streetquad Laatste aanpassing en goed nieuws


Om ze tevreden te houden heb ik hier rubber profielen op gezet. De scherpe randen zijn nu weg en ziet er toch nog wel goed uit.

E-Streetquad Laatste aanpassing en goed nieuws


E-Streetquad Laatste aanpassing en goed nieuws


Er is ook nog wat goed nieuws. Heb nog geen afspraak, ben hier al 2 weken mee bezig maar lukt niet echt om contact te krijgen met degene die de afspraken in doet plannen. Maar heb wel nog contact gehad met de keurmeester.

Het was nog een beetje onduidelijk of er een aparte EMC test voor de hele quad nodig zou zijn, die normaal rond de 1500 euro kost, of dat de certificering met testrapport van de controller genoeg zou zijn. Ik kreeg nu gelukkig te horen dat dit niet nodig zal zijn en dat momenteel de certificering van de controller dus genoeg is. Het EMC gedeelte van de keuring is nu dus ook eindelijk afgerond. Dit was ook het lastigste gedeelte maar daar hoef ik me nu dus niet meer druk over te maken.

Er is alleen ook nog wat slecht nieuws, maar niet voor mijn eigen quad gelukkig. Ze zijn bij de RDW van plan de regelgeving voor EMC nog extra te verscherpen. Dit zal al vrij snel gebeuren want voor mijn quad hebben ze overlegd of het nog volgens de huidige regelgeving zou worden bekeken. In de toekomst zal het dus nog moeilijker gaan worden om een elektrische ombouw goedgekeurd te krijgen bij de RDW. Ik denk dat een EMC test voor het hele voertuig dan verplicht gaat worden, of echt alle componenten moeten zijn goedgekeurd. Maar met mijn quad heb ik daar gelukkig dus nog geen last van.

Het is nu alleen nog wachten op een afspraak, de quad is er weer helemaal klaar voor. Hopelijk hoor ik daar de komende week meer over.