Blog / Ritten

Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten
Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten

De tijd vliegt echt voorbij, het is inmiddels al iets langer dan 2 jaar geleden dat ik hier mijn vorige bericht plaatste. Ik denk dat het toch maar eens tijd is om jullie een update te geven. En er is natuurlijk geen betere manier om dit te doen dan via een video van een rit op een mooie zonnige herfstdag. Zoals je kunt zien gaat het met de quad en mij nog steeds heel goed. :)


Vanaf dat het probleem met de temperatuur 2 jaar geleden is verholpen heb ik eigenlijk geen echte problemen meer gehad. Ik heb alleen maar genoten van alle ritten die ik heb kunnen maken zonder dat er ook iets van onderhoud nodig was.

Maar een deel van dit geen onderhoud heeft te maken met een redelijk teleurstellend probleem, het bereik. Je zou toch denken dat ik in 2 jaar tijd al heel wat kilometers erop heb zitten, maar niets is minder waar. Het probleem hierbij is dat, met mijn huidige accupakket, ik een bereik van rond de 100 km verwachtte. Het bleek in de praktijk echter nog niet eens de helft te zijn, of misschien wel maar dan met heel zuinig rijden.

Het resultaat hiervan is dus dat ik helaas niet zo heel ver ermee kan rijden, ook niet naar mijn werk toe. Je zou misschien kunnen zeggen het een miscalculatie is van de capaciteit van het accupakket dat ik nodig had. Maar de capaciteit hiervan is echter redelijk gelijk met sommige elektrische motorfietsen die wel verder kunnen komen op een laadbeurt. Waar ik eigenlijk niet genoeg rekening mee had gehouden was de weerstand van de lucht, welke op een quad dus schijnbaar enorm hoog is bij hoge snelheid op de weg. En natuurlijk helpen de achterbanden die met één as zijn verbonden in plaats van een differentieel ook niet echt mee aan het bereik.

Dit zal op een dag wel verholpen worden door het accupakket te upgraden naar een grotere. Maar dit zal helaas veel geld kosten terwijl ik op het moment even andere prioriteiten heb die me ook geld gaan kosten. Dus voorlopig moet ik het even hier mee doen en zal ik toch blijven genieten van de korte ritten hier rondom mijn dorp. Laten we het maar even zo zeggen, het is in ieder geval niet een probleem dat niet verholpen kan worden. Het is helaas wel het duurste probleem dat je kunt hebben bij een elektrische ombouw. ;)

Voor de rest gaat het in ieder geval allemaal goed maar bepaalde onderdelen zijn toch wel vervangen. Een hiervan is de Trailtech Striker snelheidsmeter die helaas niet zo heel lang geleden kapot is gegaan, net buiten de garantie. Maar hier heb ik nu een nieuwe van en deze doet het weer prima. Ook heb ik de Tracopower DC/DC omvormer vervangen door een Sevcon. Ik had een beetje meer vermogen nodig aangezien de Tracopower de belasting niet echt goed aankon zonder heel warm te worden. En weer, na het vervangen hiervan geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt in het 12V elektrische systeem, vooral om het laadproces wat makkelijker te maken en om wat componenten te verwijderen die toch niet echt meer werden gebruikt. Maar dat was het zo'n beetje. Het enige waar ik nog over aan het nadenken ben is om de ketting aandrijving om te bouwen naar een riem aandrijving aangezien de ketting olie nogal moeilijk te verwijderen is van het prachtige witte frame. ;)

Dat was weer mijn update. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het wel weer een tijdje kan duren voordat je weer een update ziet hier. Waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd heb ik wel een update over mijn andere prioriteiten waar ik het over had maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen op dit moment. Dus voorlopig is het weer even tot ziens. :)

Geplaatst op 12 augustus 2015 om 00:04 u
Categorie: Elektromotor, Ritten
Geplaatst op 12 augustus 2015 om 00:04 u
Categorie: Elektromotor, Ritten

Na een aantal aanpassingen te hebben gemaakt wordt de motor nu wat beter gekoeld. De motor wordt nu niet zo snel warm en als ik stil sta met de quad zakt de temperatuur ook redelijk snel. Maar toch wordt de motor nog steeds te warm na een tijdje te hebben gereden, zelfs op het continu vermogen.

Eerste aanpassing is 3 ventilatoren meteen onder de motor, deze blazen de lucht van onder door de motor heen. Zitten voor te testen nu even vast met klitteband.

E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


Heb alleen het idee dat deze onder het rijden niet zo goed werken aangezien de rijwind waarschijnlijk alle lucht weer weg blaast. Moet dit dus wat meer gesloten maken met een soort luchthapper aan de onderkant, dan zou het beter moeten werken. Heb ook de verkeerde ventilatoren besteld, deze hebben te weinig luchtverplaatsing. Heb er nu besteld die het dubbele aan luchtverplaatsing hebben en iets groter zijn.

De tweede aanpassing is een gat in de beschermkap van de motor. Heb hier een slang op gezet en meteen daarna de buisventilator. Deze blaast alle warm lucht van de koolborstels uit de motor.

E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


Dit lijkt best goed te werken, maakt alleen veel geluid. Maar de motor wordt dus ook hiermee nog steeds wat te warm (73 graden op continu vermogen). Zou nog kunnen proberen om de buisventilator om te draaien en lucht de motor in te blazen. Moet dan wel weer een luchtfilter op komen.

Voor te testen kan ik nu in ieder geval wel een iets langere afstand rijden. Dit heb ik ook al een paar keer gedaan. Hier weer een filmpje van afgelopen weekend. Ben toen 's avonds even gaan rijden, 3 hele mooie klassieke auto's tegen gekomen binnen 15 minuten rijtijd. Ook nog even een rondje in het donker gedaan, vond ik echt geweldig. :)

Geplaatst op 7 augustus 2015 om 20:56 u
Categorie: Elektromotor, Ritten
Geplaatst op 7 augustus 2015 om 20:56 u
Categorie: Elektromotor, Ritten

Deze update komt een beetje laat maar had even wat tijd nodig voor het filmpje te bewerken. Afgelopen weekend dus eindelijk met veel plezier de eerste paar legale ritjes kunnen maken. Het waren alleen meer testritjes aangezien het probleem met de motor temperatuur nog steeds aanwezig is. Kon op het begin net 2 rondjes hier door het dorp doen (1 klein en 1 groter rondje) voordat de motor op zo'n 85 graden zit. Deze 2 rondjes blijf ik ook aanhouden voor te testen, is dan makkelijk om te bepalen of er verbetering in zit zodra ik iets gewijzigd heb. Pas als ik tevreden ben ga ik een wat grotere afstand proberen.

Hier wat foto's voordat ik weg reed. Je kunt ook meteen wat nieuws zien, heb dagrijverlichting onder de koplampen geplaatst. Weet nog niet zeker of ik het zo laat maar voorlopig vind ik het wel leuk zo.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Voor het stadslicht, dimlicht en grootlicht heb ik ook andere lampjes, deze geven wat meer wit licht dan de standaard lampjes die erin zaten.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Heb eerst maar eens geprobeerd om de beschermkap op de motor te verwijderen, de warmte van de koolborstels kan dan weg komen. Natuurlijk blijft dit niet zo, staat overal spanning op tijdens het rijden. Maar voor te testen even noodzakelijk.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


's Avonds weer 2 rondjes gaan rijden. Het verschil was goed te merken, kwam nu uit op 75 graden, al 10 graden minder. Is dus duidelijk dat uit dit gedeelte de meeste warmte moet worden afgevoerd. Weer een paar foto's voordat ik weg reed.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Toen ik terug kwam was het al een beetje donker aan het worden, leuke foto voor de verlichting. En weer kun je een aanpassing zien die ik heb gemaakt, een tweede remlicht in de topkoffer. Paste net een hele LED strip in en is best goed zichtbaar. Vind het wel wat veiliger aangezien het achterlicht altijd aan is. Is dan soms moeilijk om het remlicht te zien, maar op deze manier is het altijd duidelijk te zien als ik rem.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Na deze ritjes is een ding wel duidelijk, de motor zal toch op de een of andere manier actieve koeling nodig hebben. De onderkant van de motor en de achterbrug is helemaal open dus dat zou een goede plek zijn om lucht doorheen te laten gaan.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Is ook nog meer dan genoeg plaats onder de achterbrug.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Wat ik al geprobeerd heb is om een luchtslang naar voren te leggen zodat rijwind de motor in geblazen wordt.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Dit bleek alleen niet zo heel veel verschil te maken, denk dat de opening van de luchtslang hiervoor te klein is. Heb nu een buisventilator en filter erop zitten die constant lucht door de motor blaast.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


De motor wordt nu wat minder warm onder het rijden en koelt ook sneller af als ik stil sta. Maar ben nog steeds niet tevreden. Ik wil nu proberen om meteen aan de onderkant van de achterbrug 3 ventilators te plaatsen en de buisventilator gebruiken om warme lucht bij de koolborstels af te voeren naar achter. Meer dan dat kan ik eigenlijk niet doen, ik hoop dus dat het daarmee zal lukken. Ben nu alleen weer op onderdelen aan het wachten dus ik zal waarschijnlijk pas volgende week weer verder kunnen ermee.

Heb alle ritjes die ik gemaakt heb weer gefilmd, nu eens een keer de camera op de helm geprobeerd en niet op de quad zelf en ook met 60 fps in plaats van 30. Nog niet heel spannend maar toch wel de eerste legale kilometers.


Binnenkort hopelijk wat langere ritjes zodra de koeling voor de motor erop zit.

Geplaatst op 15 maart 2015 om 19:03 u
Categorie: Algemeen, Ritten
Geplaatst op 15 maart 2015 om 19:03 u
Categorie: Algemeen, Ritten

Jullie hoeven niet langer te wachten, ik zal nu laten zien hoe de quad na bijna 2,5 jaar eraan te hebben gewerkt eruit ziet. Ik ben echt blij dat ik voor deze kleuren heb gekozen, alles past heel erg goed bij elkaar en hij ziet er echt geweldig mooi uit. Op het begin van het project had ik al wel een beetje een beeld van hoe ik hem wou hebben maar hij is gewoon nog mooier geworden dan ik had verwacht. Nou, hier is hij dan. :)

E-Streetquad Quad onthuld en derde testrit op hoge snelheid


E-Streetquad Quad onthuld en derde testrit op hoge snelheid


E-Streetquad Quad onthuld en derde testrit op hoge snelheid


Is natuurlijk mooi dat het allemaal zo goed uit ziet maar belangrijker is dat hij gisteren de derde testrit ook weer goed heeft doorstaan. Ben deze keer weer gaan testen op het industrieterrein waar mijn zus werkt, hier ligt best een lange rechte weg die dood loopt dus er komt niet veel verkeer. Heb nu ook alleen maar op hoge snelheid getest, vooral om te kijken of de motor nog zo warm zou worden. Heb afgelopen week de motor 12,5 uur laten draaien op 1000 toeren dus de koolborstels zouden nu toch ingesleten moeten zijn.

Maar helaas, na een paar keer op en neer rijden in de Sport modus was de motor weer meteen te warm (90 graden). Ondertussen heb ik dan wel een nieuwe topsnelheid behaald van 84,7 km/u. En het zou nog wat sneller moeten kunnen. Denk dat de 88-90 km/u wel haalbaar is. Dat is mooi want dat is nou precies de snelheid die ik in gedachte had bij het uitzoeken van de tandwielen. De wegligging is ook veel beter geworden, er liggen nu namelijk 4 nieuwe banden op (Toyo Proxes T1-R) en de wielen zijn gebalanceerd. Het verschil is echt goed merkbaar op hoge snelheid.

Nadat de motor weer zo warm werd heb ik alleen nog maar gereden in de Eco modus. Was veel minder leuk maar wel even nodig om te testen of de motor zelfs met het halve vermogen nog warm zou worden. Dit is ook het nominale vermogen dat de motor voor lange tijd zou moeten kunnen leveren. Het duurde wel wat langer maar helaas was de motor na 6 keer op en neer rijden toch ook weer 85 graden. Iets klopt dus niet en heb al wel een paar ideeën waar het aan zou kunnen liggen. Hier ga ik de komende dagen even naar kijken.

Een ander probleem is dat de teller waar ik de spanning en stroomverbruik kan zien voor de tweede keer kapot is gegaan. En nog niet eens tijdens de testrit maar gewoon hier thuis toen ik de quad even aan het opladen was. Hier heb ik geen vertrouwen meer in dus er komt een andere voor in de plaats. Moet dan wel weer even een paar kappen eraf halen maar moet dit voor de keuring gewoon in orde hebben.

Maar voor de rest ben ik zeer tevreden, de quad doet het prima en in de Sport modus is het echt geweldig om op te rijden. Heb natuurlijk weer een filmpje gemaakt zodat jullie het ook allemaal kunnen zien. :)


Nog een paar aanpassingen dus en dan op naar de RDW. ;)

Geplaatst op 1 maart 2015 om 12:58 u
Categorie: Ritten
Geplaatst op 1 maart 2015 om 12:58 u
Categorie: Ritten

Gisteren voor de tweede keer gaan testen. Ben eerst naar een parkeerplaats gegaan van een jachthaven hier in de buurt. Hier kan je normaal helemaal rondom rijden maar aangezien het water wat hoog stond ging dit nu helaas niet. Maar het asfalt was ook niet echt zo goed als ik dacht, was hierdoor dan wel weer een goede test te zijn om te kijken of er nog bouten of moeren los zouden komen. ;)

E-Streetquad Tweede testrit met wat meer vermogen


Heb hier een tijdje wat rondgereden en was toch weer heel leuk. Kon goed merken dat ik nu meer vermogen had dan bij de vorige test. Acceleratie was nu veel sneller. Alleen denk ik nog steeds niet dat ik het volle vermogen had. Hoogste wat ik namelijk gezien heb is 315 A terwijl alles toch ingesteld staat op 400 A. Maar ik kon ook niet de hele tijd naar de teller kijken aangezien ik te veel op moest letten waar ik reed. Bij de volgende test plaats ik gewoon de camera ervoor, dan kan ik het thuis tenminste allemaal bekijken.

Alles is ook goed gegaan, er is niks meer los gekomen en ook niks meer kapot gegaan. De temperatuursensor in de motor werkt ook prima. Enige probleem was dat de motor nogal snel warm werd en ik hem soms even moest laten afkoelen. Is waarschijnlijk omdat de koolborstels nog niet goed ingesleten zijn dus dat moet ik nog even afwachten. Op de parkeerplaats kon ook niet echt een hoge snelheid halen en was ik meer bezig met de hele tijd te accelereren en weer afremmen. Ben hier dus maar weg gegaan en aangezien ik het niet kon laten even snel een paar keer op de weg getest. :)

E-Streetquad Tweede testrit met wat meer vermogen


Hier begon het plezier pas echt aangezien dit toch de eerste keer op hogere snelheid was. De quad heeft het ook hier weer prima gedaan, het voelde allemaal goed en hij bleef ook lekker accelereren. Heeft in ieder geval meer dan genoeg vermogen. Heb eerst op laag vermogen (Eco modus) geprobeerd zodat de motor niet meteen zo warm zou worden. Accelereert dan wat minder snel maar op dat stukje weg haalde ik hiermee toch de 75 km/u.
Maar ik wist dat het meer kon dus daarna toch weer even met hoog vermogen (Sport modus) getest. De 75 km/u haalde ik nu al heel snel en heb ook een maximale snelheid van 82,6 km/u gehaald. Dat was ook eigenlijk het doel van deze test, de eerste keer boven de 80 km/u komen. En dat is dus ook weer mooi gelukt. :)

Heb in totaal weer bijna 10 km gereden, zelfde als de vorige test dus. Alleen was de rijtijd deze keer wat minder aangezien de quad nu veel sneller was. ;) Enige wat ik voorlopig even in de gaten moet houden is dus de temperatuur van de motor, dit wordt op het moment toch wat te hoog.

E-Streetquad Tweede testrit met wat meer vermogen


Natuurlijk had ik ook weer de camera's erbij en er weer een filmpje van gemaakt. Denk dat het toch wel goed te zien is dat de quad nu meer vermogen heeft. :)


Komende week zal ik de nieuwe banden bestellen zodat de Chinese banden eraf kunnen. En ik zal de quad ook helemaal gaan afbouwen met de kappen erop. Waarschijnlijk ga ik dan nog een keer testen voordat ik naar de RDW ga maar het ziet er op het moment allemaal goed uit. Als ik bij de volgende test geen problemen meer krijg verwacht ik eigenlijk ook bij de RDW geen problemen. Gaat in ieder geval wel erg spannend worden.