Blog / januari 2013
Geplaatst op 19 januari 2013 om 21:55 u
Categorie: Onderdelen
Geplaatst op 19 januari 2013 om 21:55 u
Categorie: Onderdelen
Zoals ik al in een eerder bericht heb geschreven zijn volgens de regels van de RDW 2 handelingen nodig om de achteruit te bedienen. Vandaag heb ik geprobeerd daar iets voor te maken. Ik heb hiervoor de weggeslepen delen van het frame gebruikt. En dit is het geworden.
Het werkt mechanisch, met de koppelingshendel beweeg je het linkergedeelte omhoog, dit is de vergrendeling. Met de chokehendel kun je daarna het rechtergedeelte bewegen die uiteindelijk een drukschakelaar bedient. Als je nu de koppelingshendel los laat blijft het rechtergedeelte in deze stand (achteruit) vergrendeld.
In theorie werkt dit goed, maar in de praktijk helaas toch niet. Ik moet sowieso een paar veren erop zetten en op de een of andere manier de koppelings- en choke kabel vast zetten. Dit zal erg lastig worden en met veel bewegende onderdelen dus het kan ook makkelijk stuk gaan. Moet dus op zoek naar iets anders.
Ondertussen nog wat meer slecht nieuws. Levering van de controller en van de motor heeft allebei vertraging opgelopen. Wordt helaas dus nog langer wachten op onderdelen.
Geplaatst op 13 januari 2013 om 16:19 u
Categorie: Accu's
Geplaatst op 13 januari 2013 om 16:19 u
Categorie: Accu's
Zit nu toch weer te twijfelen over welke accu's ik ga gebruiken. Denk dat ik toch in de problemen ga komen met die accu's die ik van plan was te gebruiken (CALB SE70's). Komt dus een behuizing omheen zodat de accu's beschermd blijven, maar bovenaan moet wat ruimte komen voor de connecties en kabels. Op bepaalde plaatsen zal dit denk ik niet gaan lukken met het frame. Ik zal dus misschien toch andere accu's moeten pakken.
Er is gelukkig veel keuze, maar de maten zijn over het algemeen hetzelfde bij alle LiFePo4 accu's met dezelfde capaciteit. Maar er is toch een die ook wel goede afmetingen heeft voor in het frame te kunnen krijgen (CALB CA60's).
Hier even beiden naast elkaar.
Die blauwe CALB SE70's zijn dus die waar de papieren modellen op zijn gebaseerd. De grijze CALB CA60's zijn de nieuwere types, deze zullen ook passen alleen moet ik ze bijna overal op de zijkant leggen in plaats van rechtop. Dit is overigens geen probleem bij deze accu's, alleen ondersteboven mag niet.
Paar voordelen van de CA60's ten opzichte van de SE70's:
- Ze zijn veel lichter. In totaal zullen 24 SE70's 60kg wegen en 24 CA60's 48kg. Scheelt dus 12kg waardoor het gewicht toch weer wat dichterbij origineel komt.
- Zullen nooit koeling nodig hebben, zelfs onder zware belasting. De SE70's hebben misschien wel koeling nodig.
- Onder zware belasting gaat de spanning niet veel omlaag, oftewel betere prestaties aangezien de spanning wat de motor kan gebruiken ook hoger blijft. Bij de SE70's zakt de spanning veel sneller.
- Betere prestaties bij koud weer, voor als ik op de quad zou willen rijden onder de 0 graden.
- Prestaties blijven hetzelfde, of de accu's nu vol of bijna leeg zijn. Bij de SE70's worden de prestaties geleidelijk minder.
- Nemen wat minder plaats in beslag aangezien ze smaller zijn. Ze komen dus alleen op een andere manier in het frame aangezien ze hoger zijn.
Enige voordeel van de SE70's is eigenlijk meer capaciteit waardoor ik dus wat verder kan rijden. En ze zijn wat lager waardoor ze rechtop kunnen staan wat toch altijd beter is. Maargoed dat is dus niet echt een probleem.
Denk dat ik toch eerder voor de CA60's ga nu, deze zullen waarschijnlijk makkelijker met behuizing in het frame passen. En misschien blijft het bereik toch ongeveer hetzelfde aangezien de quad wat lichter zal zijn.
Vandaag weer bezig geweest, ben nu klaar met delen weg te slijpen van het frame.
Bovenste motorsteunen zijn nu ook weg.
Netjes gelijk maken doe ik later nog wel aangezien alles toch nog uit elkaar moet voor het frame opnieuw te spuiten. Heb dan wat meer plaats om erbij te komen.
Heb ook nog maar even de bevestiging voor de bobine weggeslepen. Zat niet in de weg maar is toch niet meer nodig.
Hier alle delen die ik heb weg geslepen, quad is dus toch al weer wat lichter geworden.
De accubak komt misschien wel terug, weet nog niet of ik de loodaccu voor het 12V systeem ga gebruiken. Zit te denken aan 4 kleine 3.2V 10Ah lithium (LiFePo4) accu's in serie hiervoor. Veel lichter, gaat veel langer mee en ook een stuk kleiner met z'n 4en bij elkaar dan de loodaccu. Maar hier kijk ik later nog wel voor, hele 12V bekabeling ga ik toch pas op het laatst doen.
Ook weer even gekeken of de papieren modellen nu goed passen. En dat doen ze zeker.
Alles past nu zoals ik het wil hebben. Komt alleen nog een behuizing om de accu's heen, hoop dat dit hier nog genoeg ruimte voor is. Vooral bij de stuurstang, heb al weinig plaats daar. Voor de rest zal ik denk niet veel problemen hebben ermee.
Misschien dat ik wel nog een klein stukje uit de voorste motorsteunen moet slijpen, is hier ook erg krap. Maar dit zie ik pas als ik de behuizingen voor de accu's klaar zijn.
Geplaatst op 10 januari 2013 om 22:32 u
Categorie: Frame
Vandaag weer verder gegaan met wat delen van het frame weg te slijpen.
Bovenste plaat voor bevestiging van radiateur is weg.
Moet zeggen dat het echt een degelijk frame is. Kostte me heel wat moeite om erdoorheen te komen.
Onderste plaatje voor bevestiging van radiateur ook weg.
Onderste motorsteunen ook weg.
Hoef nu alleen de bovenste motorsteunen nog en dan alles een beetje netjes gelijk maken met de rest van het frame.
Ondertussen heb ik bij LMC Ltd. de motor en nog andere onderdelen besteld. Deze zal waarschijnlijk al binnen 2 weken geleverd worden. De controller heeft helaas wat vertraging opgelopen dus hier zal ik ook nog even op moeten wachten. Met de accu's wacht ik nog even voordat ik ze bestel aangezien ik nog niet zeker weet of het wel de CALB SE70's gaan worden.
Geplaatst op 4 januari 2013 om 21:48 u
Categorie: Frame
Vandaag even een aantal bevestigingspunten die in de weg zaten weg geslepen, en de accubak.
Alleen een probleempje bij het verwijderen van de accubak. Kon het niet echt helemaal wegslijpen door de vervelende hoek dus geprobeerd dit met beetje buigen op en neer er netjes af te krijgen. Alleen is hier een klein gaatje door ontstaan. Dit moet ik dus weer dicht laten lassen. Zal hopelijk verder geen problemen opleveren.
Is in ieder geval wel genoeg plaats voor de motor nu. De accubak zal denk ik gewoon wat hoger komen te zitten, is genoeg plaats voor.
Moet nu nog de achterste motorsteunen weg slijpen en de bevestigingen voor de radiateur, deze zitten ook nog in de weg voor de accu's. Zitten alleen ook erg vervelend, kom er niet echt makkelijk bij. Dus even kijken hoe ik dat het beste kan doen.