Blog / december 2012

Geplaatst op 24 december 2012 om 18:13 u
Geplaatst op 24 december 2012 om 18:13 u

Heb het hele elektrisch schema nu af. Komt dus alleen nog wat bij van het BMS maar dat kan ik pas toevoegen als ik het hier heb. Heb nog geen idee hoe dat allemaal aangesloten zal worden.

E-Streetquad Elektrisch schema voor hoogspanning


Enige ding wat ik niet zeker weet is van de koppelingshendel. Deze wil ik gebruiken in combinatie met de vooruit/achteruit schakelaar om achteruit te kunnen rijden. Volgens de regels van de RDW moeten hier 2 handelingen voor nodig zijn (of alleen bedienbaar zijn onder de 5km/u maar dit wordt denk ik te ingewikkeld) en dit lijkt me dan de makkelijkste oplossing. Weet alleen niet zeker of het gaat zo, of dat ik op deze manier de controller zal kortsluiten als de schakelaar op achteruit staat en de koppelingshendel niet in wordt gehouden. Zal ik dus even moeten navragen voordat ik het ook echt zo ga aansluiten.

Geplaatst op 23 december 2012 om 17:55 u
Geplaatst op 23 december 2012 om 17:55 u

Aangezien ik van plan ben om een nieuwe kabelboom te maken ben ik alvast begonnen met het maken van een duidelijk elektrisch schema. Het 12V gedeelte is in ieder geval klaar nu. Zal later nog wel wat bij komen voor de controller en BMS maar weet nog niet precies wat.

E-Streetquad 12V elektrisch schema


Denk dat ik de hele 72V bekabeling ook hierin verwerk, heb ik tenminste een duidelijk schema voor alles.

Ondertussen heb ik ook al de controller, lader, kabels en nog wat andere kleine onderdelen besteld bij Rebbl, een bedrijf dat zelf ook auto's doet ombouwen naar elektrisch. Als het goed is zal ik dit allemaal binnen 3 weken krijgen.

Geplaatst op 16 december 2012 om 21:18 u
Categorie: Algemeen
Geplaatst op 16 december 2012 om 21:18 u
Categorie: Algemeen

Vandaag even alles gewogen wat ik eruit gehaald heb. Wel zo handig, zodat ik weet of het gewicht ongeveer gelijk zal blijven of toch iets zwaarder. Blijkt dat het toch iets zwaarder zal gaan worden maar blijft nog altijd licht genoeg om hem opnieuw gekeurd te krijgen. Gewichtsverdeling zal wel ongeveer hetzelfde blijven denk ik, moeilijk te zeggen.

Gewicht van originele onderdelen (met lege benzinetank).

E-Streetquad Verschil in gewicht voor en na ombouw


Verwachte gewicht van onderdelen na ombouw.

E-Streetquad Verschil in gewicht voor en na ombouw


Heb overigens de layout nog iets gewijzigd, een accu die ik boven de lader had zitten heb ik nu ook naar voren geplaatst. Zou goed moeten passen daar en zo heb ik bij de lader wat ruimte over zodat de warmte goed weg kan tijdens het laden.

Geplaatst op 15 december 2012 om 22:15 u
Categorie: Bekabeling (12V)
Geplaatst op 15 december 2012 om 22:15 u
Categorie: Bekabeling (12V)

Vandaag heb ik de 12V bekabeling helemaal nagekeken en getest of de verlichting en tachometer het doet.

E-Streetquad Controleren van de 12V bekabeling


Moest wel eerst overal de tape verwijderen zodat ik wat makkelijker kon zien hoe de kabelboom in elkaar zit.

E-Streetquad Controleren van de 12V bekabeling


Alles werkte gelukkig goed, behalve dat 2 kabels omgewisseld waren in een stekkertje maar dat was makkelijk te verhelpen.

Ben alleen niet zo tevreden over deze kabelboom aangezien de kleurcoderingen bij bepaalde componenten niet helemaal overeenkomen. Ook zit alles slecht in elkaar gesoldeerd en zijn de stekkers niet bepaald waterdicht. Ben dus aan het denken om een hele nieuwe kabelboom te gaan maken in plaats van deze te blijven gebruiken. Is wel weer wat meer werk maar zal het zeker waard zijn.

Geplaatst op 9 december 2012 om 19:15 u
Categorie: Algemeen
Geplaatst op 9 december 2012 om 19:15 u
Categorie: Algemeen

Ik ben klaar met het maken van alle papieren modellen voor de accu's, lader, controller en motor. Was best veel werk maar ik denk echt dat dit beste manier is om te meten of alles past.

E-Streetquad Meten met papieren modellen


Het moet allemaal op de een of andere manier in dit frame passen.

E-Streetquad Meten met papieren modellen


Dit is hoe ik het eerst geprobeerd heb. Aangezien de controller het grootste onderdeel is wou ik deze ook in de grootste ruimte plaatsen, waar het motorblok eerst zat. Maar op deze manier kon ik heel wat accu's en zelfs de lader niet plaatsen. De motor zal wel erg netjes passen in de achterbrug.

E-Streetquad Meten met papieren modellen


E-Streetquad Meten met papieren modellen


Daarna heb ik toch een manier gevonden om alles te kunnen plaatsen. Controller hangend aan de achterkant, lader past perfect in het midden en alle accu's passen ook. Maar ik ben toch nog steeds niet echt tevreden met deze layout aangezien het lastig zal zijn om de echte onderdelen op deze manier te bevestigen op het frame.

E-Streetquad Meten met papieren modellen


E-Streetquad Meten met papieren modellen


E-Streetquad Meten met papieren modellen


Maar ik zal in ieder geval een paar bevestigingspunten en de accubak moeten verwijderen van het frame aangezien deze in de weg zitten. Ik zal deze sowieso niet meer nodig hebben. Dus dat wordt de volgende stap.