Blog / juni 2015
Geplaatst op 30 juni 2015 om 23:38 u
Categorie: Keuring
Vandaag samen met mijn zus naar de RDW geweest voor de keuring van de quad. Wat later vertrokken dan de vorige keer aangezien ik toen erg lang heb moeten wachten. Nu waren we rond 7.40u daar.
We waren ook al vrij snel aan de beurt. Op het begin was het nog niet helemaal zeker of alles goed zou gaan. Had namelijk geen idee wat ze nog precies allemaal gingen nakijken. Er werden ook dingen gemeten die ik zelf nog niet had gemeten. Maar al snel leek het toch de juiste richting op te gaan. :)
Helaas hebben we tijdens de keuring geen foto's mogen maken aangezien er ook een of ander bekend Engels merk dat sportauto's maakt hun nieuwe model aan het testen waren. Was echt prachtig om te zien maar hierdoor kan ik dus niks laten zien van wat ze bij de keuring met de quad gedaan hebben. Ze hebben in ieder geval een paar dingen geprobeerd te meten, waaronder de spanning van de accu's, isolatieweerstand tussen +, - en het frame en ook of alle componenten goed geaard zijn. Dit laatste lukte alleen niet helemaal aangezien alle behuizingen die ik heb gebruikt van plastic zijn. Hierop valt niks te meten en deze hebben ze dus ook gewoon overgeslagen. :) Alleen een paar dingen die wel van metaal waren (motor, lader en contacten van laadinlet) hebben ze wel kunnen meten.
Na al deze metingen was het eigenlijk al bijna zeker dat de quad door de keuring zou komen. Alles was getest en ze hebben niks verkeerds kunnen vinden, ze waren zelfs onder de indruk hoe het allemaal in elkaar zat en hoe ook alles perfect was afgeschermd. Heb de beruchte testpin of testvinger die ze normaal gebruiken om te kijken of ergens spanning op staat nog niet eens gezien.
Maar toen wou de keurmeester toch ook nog even een rijtest doen voor het weggedrag te testen, de topsnelheid te bepalen en kijken of de tachometer goed geijkt is. Nu wist ik al dat de motor nog steeds problemen heeft met de temperatuur en het was vandaag al erg warm. De motor werd dus ook al snel te warm en de keurmeester moest dus steeds even wachten om de motor af te laten koelen. Was er echt bang voor dat hierdoor de keuring misschien toch nog slecht zou aflopen. Maar nee hoor, ook dit ging gewoon goed. :) Heb uitgelegd dat ik dit uiteraard ga oplossen door actieve koeling op de motor te plaatsen. Maar hij had er ook wel vertrouwen in, hij heeft voor de rest niets kunnen vinden wat fout was.
Wel was er nog een klein iets waar ik ook nog even naar moet kijken. Schijnbaar geeft de tachometer vanaf zo'n 90 km/u de dubbele snelheid aan. Heb dit zelf nog niet gezien aangezien ik de topsnelheid zelf nog niet heb kunnen bereiken. Ik denk dat het magneetje van de snelheidssensor niet helemaal op de juiste plek zit waardoor de sensor hem op hoge snelheid 2 keer ziet. Ook dit had misschien voor een afkeur kunnen zorgen maar aangezien de tachometer voor de rest prima de snelheid aangaf en ook goed geijkt was vond de keurmeester het schijnbaar toch goed. Of misschien reed hij toch gewoon echt 190 km/u? :D
Uiteindelijk zei hij dat ik de quad weer terug op de aanhanger kon zetten. En toen wist ik het eindelijk zeker, de quad is goedgekeurd! :D Na de 2,5 jaar die ik eraan heb gewerkt is dan toch eindelijk mijn geduld beloond en is het einddoel om de quad legaal op de weg te krijgen gelukt. Ben hier echt heel blij mee en zal deze dag niet snel vergeten. Het is nu nog even wachten op het nieuwe kentekenbewijs, deze zal wel binnen 5 werkdagen komen. Dan kan ik eindelijk eens lekker gaan rijden. :)
Deze foto's hebben we nog even gemaakt op de terugweg, we kwamen nu echt met een heel blij gevoel naar huis. :D
Geplaatst op 21 juni 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen
Geplaatst op 21 juni 2015 om 21:17 u
Categorie: Algemeen
Dit weekend weer even aan de quad gewerkt. Er waren toch weer wat problemen met het remsysteem. Steeds na ontluchten was de remdruk goed maar een paar dagen later was de remdruk ineens veel minder geworden. Ik was al niet echt tevreden met de remdruk van de nieuwe rempomp. Waarschijnlijk doordat de zuiger veel kleiner is dan bij de originele rempomp. Maar deze was dus kapot dacht ik, daarom dat ik een andere wou proberen.
Heb nu toch voor de zekerheid nog eens geprobeerd met de oude rempomp en wat blijkt, deze werkt nog gewoon prima. Heb ook ontdekt waarom ik de vorige keer geen remdruk kreeg met deze rempomp. Ik had dit ringetje over het hoofd gezien die schijnbaar standaard op een nieuwe banjobout met remdrukschakelaar zit. Heeft precies dezelfde kleur als de banjobout.
Hier had ik nog een extra koperring tussen geplaatst waardoor de banjobout niet diep genoeg in de rempomp komt te zitten. Hierdoor is de afstand tussen de zuiger en de bout dus ook groter waardoor er geen remdruk kon worden opgebouwd. Dit ringetje heb ik nu weg gelaten zodat de banjobout dieper in de rempomp zit. Kreeg nu al vrij snel remdruk tijdens het ontluchten. Na het ontluchten is de remdruk ook veel beter dan met de kleinere Brembo rempomp. Ik blijf nu voorlopig dus toch weer de originele rempomp gebruiken.
Aangezien het altijd lang duurde voordat ik de quad vast op de aanhanger had staan heb ik wat nieuwe spanbanden gekocht. Hiermee kan ik hem binnen 5 minuten al vast erop hebben staan. Ook 2 wielkeggen vast op de aanhanger gezet zodat ik niet te ver door kan rijden en hierdoor de bumper beschadig. Is me al bijna een keer gebeurd. ;) De quad staat zo ook altijd precies in het midden.
Nu is het alleen nog even wachten op de keuring. Heb inmiddels wel eindelijk een afspraak. De keuring is al over 9 dagen, op 30 juni. Moet dan weer om 8 uur 's morgens daar zijn. Gaat weer erg spannend worden, maar heb er vertrouwen in dat het deze keer toch echt goed gaat komen. :) Ik hoop het ook echt want wil toch eindelijk wel eens een stukje gaan rijden ermee op de weg. ;)
Heb vandaag nog een laatste ding aangepast. Bij de RDW vonden ze de kapjes die op de koplampen zitten te scherp. Hebben ze inderdaad gelijk in maar het zit er standaard op en is schijnbaar dus ook zo goedgekeurd.
Om ze tevreden te houden heb ik hier rubber profielen op gezet. De scherpe randen zijn nu weg en ziet er toch nog wel goed uit.
Er is ook nog wat goed nieuws. Heb nog geen afspraak, ben hier al 2 weken mee bezig maar lukt niet echt om contact te krijgen met degene die de afspraken in doet plannen. Maar heb wel nog contact gehad met de keurmeester.
Het was nog een beetje onduidelijk of er een aparte EMC test voor de hele quad nodig zou zijn, die normaal rond de 1500 euro kost, of dat de certificering met testrapport van de controller genoeg zou zijn. Ik kreeg nu gelukkig te horen dat dit niet nodig zal zijn en dat momenteel de certificering van de controller dus genoeg is. Het EMC gedeelte van de keuring is nu dus ook eindelijk afgerond. Dit was ook het lastigste gedeelte maar daar hoef ik me nu dus niet meer druk over te maken.
Er is alleen ook nog wat slecht nieuws, maar niet voor mijn eigen quad gelukkig. Ze zijn bij de RDW van plan de regelgeving voor EMC nog extra te verscherpen. Dit zal al vrij snel gebeuren want voor mijn quad hebben ze overlegd of het nog volgens de huidige regelgeving zou worden bekeken. In de toekomst zal het dus nog moeilijker gaan worden om een elektrische ombouw goedgekeurd te krijgen bij de RDW. Ik denk dat een EMC test voor het hele voertuig dan verplicht gaat worden, of echt alle componenten moeten zijn goedgekeurd. Maar met mijn quad heb ik daar gelukkig dus nog geen last van.
Het is nu alleen nog wachten op een afspraak, de quad is er weer helemaal klaar voor. Hopelijk hoor ik daar de komende week meer over.