Blog / oktober 2017
De tijd vliegt echt voorbij, het is inmiddels al iets langer dan 2 jaar geleden dat ik hier mijn vorige bericht plaatste. Ik denk dat het toch maar eens tijd is om jullie een update te geven. En er is natuurlijk geen betere manier om dit te doen dan via een video van een rit op een mooie zonnige herfstdag. Zoals je kunt zien gaat het met de quad en mij nog steeds heel goed. :)
Vanaf dat het probleem met de temperatuur 2 jaar geleden is verholpen heb ik eigenlijk geen echte problemen meer gehad. Ik heb alleen maar genoten van alle ritten die ik heb kunnen maken zonder dat er ook iets van onderhoud nodig was.
Maar een deel van dit geen onderhoud heeft te maken met een redelijk teleurstellend probleem, het bereik. Je zou toch denken dat ik in 2 jaar tijd al heel wat kilometers erop heb zitten, maar niets is minder waar. Het probleem hierbij is dat, met mijn huidige accupakket, ik een bereik van rond de 100 km verwachtte. Het bleek in de praktijk echter nog niet eens de helft te zijn, of misschien wel maar dan met heel zuinig rijden.
Het resultaat hiervan is dus dat ik helaas niet zo heel ver ermee kan rijden, ook niet naar mijn werk toe. Je zou misschien kunnen zeggen het een miscalculatie is van de capaciteit van het accupakket dat ik nodig had. Maar de capaciteit hiervan is echter redelijk gelijk met sommige elektrische motorfietsen die wel verder kunnen komen op een laadbeurt. Waar ik eigenlijk niet genoeg rekening mee had gehouden was de weerstand van de lucht, welke op een quad dus schijnbaar enorm hoog is bij hoge snelheid op de weg. En natuurlijk helpen de achterbanden die met één as zijn verbonden in plaats van een differentieel ook niet echt mee aan het bereik.
Dit zal op een dag wel verholpen worden door het accupakket te upgraden naar een grotere. Maar dit zal helaas veel geld kosten terwijl ik op het moment even andere prioriteiten heb die me ook geld gaan kosten. Dus voorlopig moet ik het even hier mee doen en zal ik toch blijven genieten van de korte ritten hier rondom mijn dorp. Laten we het maar even zo zeggen, het is in ieder geval niet een probleem dat niet verholpen kan worden. Het is helaas wel het duurste probleem dat je kunt hebben bij een elektrische ombouw. ;)
Voor de rest gaat het in ieder geval allemaal goed maar bepaalde onderdelen zijn toch wel vervangen. Een hiervan is de Trailtech Striker snelheidsmeter die helaas niet zo heel lang geleden kapot is gegaan, net buiten de garantie. Maar hier heb ik nu een nieuwe van en deze doet het weer prima. Ook heb ik de Tracopower DC/DC omvormer vervangen door een Sevcon. Ik had een beetje meer vermogen nodig aangezien de Tracopower de belasting niet echt goed aankon zonder heel warm te worden. En weer, na het vervangen hiervan geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt in het 12V elektrische systeem, vooral om het laadproces wat makkelijker te maken en om wat componenten te verwijderen die toch niet echt meer werden gebruikt. Maar dat was het zo'n beetje. Het enige waar ik nog over aan het nadenken ben is om de ketting aandrijving om te bouwen naar een riem aandrijving aangezien de ketting olie nogal moeilijk te verwijderen is van het prachtige witte frame. ;)
Dat was weer mijn update. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het wel weer een tijdje kan duren voordat je weer een update ziet hier. Waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd heb ik wel een update over mijn andere prioriteiten waar ik het over had maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen op dit moment. Dus voorlopig is het weer even tot ziens. :)