Blog / Tekeningen
Geplaatst op 13 juni 2014 om 01:06 u
Geplaatst op 13 juni 2014 om 01:06 u
Afgelopen dagen bezig geweest om het hele elektrisch schema te tekenen. Ben er nu vrij zeker van dat het allemaal zo aangesloten gaat worden. Alleen die 3 kabels van het Battery Management System weet ik nog niet zeker hoe ik die ga aansluiten. Deze zijn voor het beschikbare vermogen drastisch te verminderen als de accu's leeg zijn zodat je ze niet kunt onderladen. Maar er zal toch nog genoeg vermogen zijn om de quad op een veilige plaats langs de weg te kunnen zetten. Dit kan op meerdere manieren worden aangesloten dus ik wacht daar nog even mee.
Heb ook 2 extra schakelingen erin verwerkt met een aantal knoppen en relais. Die linksboven is voor te kunnen schakelen tussen laag vermogen (Drive Eco), hoog vermogen (Drive Sport) en achteruit (Reverse). En die in het midden is voor het laadproces te starten en stoppen als de laadstekker is aangesloten. Misschien dat ik hier nog een actuator voor haal zodat de laadstekker via deze schakeling ook vergrendeld wordt tijdens het laden.
Ook heb ik weer een nieuwe toerenteller, dit keer eentje uit Hong Kong voor 10 euro. En driemaal is scheepsrecht, deze werkt perfect.
Voor de rest ben ik nog bezig met de hoekprofielen aan de kant van de deksels. Moet hier heel wat uitsparingen in maken voor de wartels en boutjes. Ben ik dus nog wel even mee bezig. Maar voor deze accu behuizing zijn ze al helemaal klaar, nog 3 te gaan.
Geplaatst op 22 mei 2014 om 22:46 u
Geplaatst op 22 mei 2014 om 22:46 u
Heb ondertussen weer wat getekend. Dit zullen waarschijnlijk de laatste 2 aluminium delen worden die nog gemaakt moeten worden. Als eerste heb ik een bevestigingsplaat getekend voor alle tellers en schakelaars. Deze zal op het stuur worden bevestigd.
Heb er weer zoals gewoonlijk een papieren model van gemaakt om te kijken hoe alles zou passen.
Het past allemaal goed, alleen is de hoek waaronder de tellers staan niet echt ideaal. Zou beter zijn als de plaat onder een hoek van zo'n 20 graden komt te staan, dan kijk ik recht tegen de tellers aan als ik op de quad zit. Heb de tekening dus wat aangepast om dit mogelijk te maken. Ook nog wat kleine aanpassingen gemaakt om het frezen wat makkelijker te maken en nog een gat erbij voor de alarmlichtschakelaar. De plaat zal dus zo'n 20 graden worden gebogen op die lijn in het midden.
Voor nog een aantal dingen te meten moest ik de kappen weer even erop zetten. Hier dus nog even een foto van het geheel. Begint toch al ergens op te lijken.
Alleen ben ik hiermee wel een probleem tegen gekomen met de behuizing die vooraan onder de carbon kap zit. Het past helaas net niet en de behuizing wordt tegen de stuurstang aangedrukt, niet zo handig dus. Ik zal deze behuizing dus een beetje moeten aanpassen, aan een kant schuin laten aflopen. Hierdoor heb ik ook de stalen hoekprofielen nog niet op maat kunnen zagen aangezien ze voor deze behuizing dus ook weer anders moeten worden.
Dan nog de andere plaat. Deze is voor de laad inlet en komt op dezelfde plaats waar de vuldop van de benzinetank ooit zat. Moest hiervoor alleen de maten hebben van de kap en is vrij lastig aangezien de lijnen niet recht lopen maar een beetje rond. Kwam op het idee om gewoon papier erop te plakken en met potlood de lijnen te vinden, best goed gelukt.
Daarna kon ik dus tijdens het tekenen makkelijk alles meten zonder de hele kap mee te nemen. Hier weer de tekening.
Ook weer een papieren model ervan gemaakt en past allemaal perfect, geen aanpassingen nodig.
De laad inlet heb ik nieuw na wat advies van Rebbl, dit is een mode 3 type 2 (IEC 62196). Is nu de standaard overal in Europa voor alle elektrische voertuigen. Had vorig jaar ofzo al een CEE inlet gekocht maar inmiddels kom je daarmee niet meer door de keuring van de RDW. Dus ik had helaas geen keus en moest deze kopen. Maar ben er toch wel blij mee nu, is veel steviger, veiliger en ook waterdicht.
Ook nog een nieuwe analoge toerenteller gekocht voor een goedkoop prijsje. Maar helaas, ook met deze lukt het niet. Was er toch echt zeker van dat het met deze wel zou lukken aangezien deze normaal op een dynamo aangesloten wordt en dus ook gewoon een pulse signaal krijgt. Maar hij doet niets met het pulse signaal dat de controller door doet geven. Weer even zoeken naar een oplossing dus.
Geplaatst op 3 mei 2014 om 00:26 u
Geplaatst op 3 mei 2014 om 00:26 u
Naast de behuizingen is er nog iets wat ook nog moet worden bevestigd op het frame, namelijk de lader. Vandaag even gekeken hoe het zou passen en wat ik hier nog voor moet maken. Dacht ik laat alvast zien hoe die ongeveer komt te zitten, volgens mij had ik dit nog niet laten zien.
Komt zo hoog mogelijk te zitten zodat ik die grote behuizing er nog makkelijk in en uit krijg zonder de nerfbar, pedalen en heel guards eraf te moeten halen. Maar voor deze te bevestigen ga ik niet moeilijk doen. Zitten al 4 bevestigingspunten op (ook nog 2 aan een zijkant maar die moet ik eraf slijpen aangezien ze in de weg zitten). Vooraan kan ik gewoon aan de bovenkant een dikke stalen plaat tussen de buizen lassen en daar doorheen 2 lange tapeinden naar beneden. Aan de achterkant kan ik 2 bevestigingspunten op die buis in het midden lassen en die bevestigingspunten van de lader zelf recht naar beneden buigen. Komt wel stevig genoeg vast te zitten dan denk ik.
En het idee wat ik voor de behuizingen heb zijn gewoon wat hoekprofielen van 3 mm dik staal in elkaar gelast met bevestigingspunten erop. Komen dan ook bevestingspunten op het frame zelf en zo komt het allemaal wel goed vast te zitten. Is nog niet zeker of het zo gaat worden maar denk het wel.
Geplaatst op 8 april 2014 om 18:47 u
Categorie: Algemeen, Tekeningen
Geplaatst op 8 april 2014 om 18:47 u
Categorie: Algemeen, Tekeningen
Heb de tekening van de steunen voor de topkoffer en achterverlichting klaar. Ook weer een papieren model van gemaakt om te kijken of het past. Past maar net maar zo hoort het ook.
Hier eerst even de tekening hoe het zal worden. Worden natuurlijk wel nog iets mooier in het echt met schuine randen en weer zo'n opening in dat grotere gedeelte. Bovenste 2 steunen zijn uiteraard voor de topkoffer, de onderste is voor de achterverlichting.
Ze komen net onder de kappen door. Wou zoveel mogelijk plaats tussen de steunen en de controller hebben zodat deze goed zichtbaar blijft. Topkoffer komt ook zo laag mogelijk en iets schuin te zitten (ongeveer gelijk met de kappen), staat denk ik mooier dan helemaal recht. Zelfde voor de verlichting, standaard staat deze ook wat schuin dus wou dit ongeveer hetzelfde hebben. Alleen komt het wat lager te zitten.
Maar je zult het wel wat beter zien zodra ze zijn gemaakt. Eerst weer even overleggen met het metaalbewerkingsbedrijf of het allemaal te doen is en het niet al te duur is. Zal ook wel even duren voordat het klaar is denk ik, ligt eraan hoe druk ze het hebben.
Geplaatst op 7 september 2013 om 00:30 u
Geplaatst op 7 september 2013 om 00:30 u
Ben ondertussen weer wat verder.
Afgelopen dagen met epoxylijm bezig geweest op de behuizingen. Werkt best goed, is erg stevig en vult ook redelijk. Alleen niet overal helaas aangezien de groeven best diep zijn op sommige plaatsen. Maar dat kan misschien met wat plamuur netjes afgewerkt worden voordat het wordt gespoten. Het is in ieder geval al stevig genoeg nu.
Vandaag geprobeerd de accu's weer in alle behuizingen te zetten. Ik had van iemand op het China Quad forum tijdens een club meeting wat groene plastic lintjes meegekregen maar helaas zijn deze toch net wat te dik (0,9 mm). Maar kreeg vandaag toevallig een pakketje en daar zaten wat smallere grijze lintjes omheen (0,65 mm). Waren 2 lintjes met precies de juiste lengte voor 4 stukken uit te halen.
In de grootste en de kleinste behuizing lukte het perfect zonder iets te hoeven aanpassen. Bij die grotere waar er 6 in passen heb ik bovenaan bij de accu's een stukje eruit gevijld. Die plastic behuizing is toch dik genoeg en dat bovenste gedeelte steekt nogal uit op ze allemaal. Natuurlijk wel eerst even alles afgeplakt. Per ongeluk kortsluiting maken met de vijl lijkt me echt geen pretje. Maar lukte goed, en lintje past in die behuizing nu ook goed, accu is met een beetje kracht nog goed eruit te krijgen.
Maar dan die behuizing met die hoek erin. Ben hier vanaf het begin al mee aan het stoeien geweest en natuurlijk zat het nu ook weer tegen. Zonder lintjes past het allemaal maar net. Was niet genoeg plaats voor een lintje dus ook weer heel wat weg gevijld aan de bovenkant van de accu's zodat er meer ruimte is. Maar helaas zit het probleem hier niet bovenaan maar beneden in de behuizing. Hier is gewoon totaal geen plaats meer voor een lintje en kan daar ook niks weg gaan vijlen op de accu's. Dus geen idee wat ik hier nu weer mee moet. Heb ze voorlopig even zonder lintje erin zitten. Kan ze nog wel eruit krijgen door de behuizing op de kop te houden maar dit werkt natuurlijk niet als het eenmaal op de quad zit bevestigd. Ik zoek hier later nog wel een oplossing voor.
Voor de rest ook nog even de hall sensor tijdelijk gemonteerd en gaskabel erop gezet. Dit is alleen voor de testrit binnenkort, hier ga ik uiteindelijk nog iets anders voor maken en ook in een behuizing zodat er geen vuil of water bij kan.
Nu is het maar even wachten op die steunen voor de controller, als het goed is zullen deze woensdag klaar zijn en zal ik de controller ook eindelijk op het frame kunnen bevestigen.
Verveelde me ondertussen ook nog een beetje dus heb de controller helemaal nagetekend in SketchUp. Best goed gelukt vind ik. Krijg het alleen niet zo glimmend dus is beetje erg grijs geworden.
En hier op de steunen. Hopelijk past het in het echt ook zo goed.
Dat was het dus weer voor vandaag.