Blog / Bekabeling (12V)

Geplaatst op 28 februari 2015 om 01:33 u
Geplaatst op 28 februari 2015 om 01:33 u

Ben weer verder gegaan met het oplossen van de problemen die ik nog had.

Heb toch de temperatuursensor van Trailtech in de motor kunnen plaatsen, heb deze vast gezet met JB Weld, zal dus voor altijd daar blijven zitten. Ook al even getest en lijkt goed te werken. Zal het tijdens de volgende testrit wel merken of die echt goed werkt.

E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost


Heb alle moeren van de motor opnieuw vast gezet met Loctite ertussen. Daarna op alle moeren die de aansluitpunten van de motor en de koolborstels vasthouden nog een extra moer gezet, ook weer met Loctite. Ik verwacht niet dat dit nog los gaat komen. Ook de kabels voor de temperatuursensor verlengd.

E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost


Daarna de motor weer terug op de quad geplaatst en de oranje kabels op een betere manier aangesloten. Ze hebben nu veel meer speling bij het inveren van de achterbrug, zou nu dus bijna geen druk meer moeten staan op de aansluitpunten van de motor.

E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost


Zag toevallig ook dat bij het uitschakelen van de contactors er steeds best een grote vonk in de kleine 12 V relais over sprong tussen de contacten. Hiervoor heb ik diodes gebruikt, de contactors gaan nu wat langzamer open maar heb tenminste geen vonken meer in de relais. Heb geen zin om steeds die relais te moeten vervangen wanneer ze kapot gaan.

E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost


Ook heb ik een condensator met weerstand geplaatst zodat de contactor tussen de accupakketten minder stroom verbruikt, wordt hierdoor niet meer zo warm.

E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost


E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost


Op de contactors voor vooruit en achteruit heb ik alleen de diodes gebruikt aangezien deze toch niet zo lang ingeschakeld blijven.

E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost


Heb nu alle problemen die ik ben tegen gekomen opgelost. Hoop niet dat het er binnenkort weer meer worden aangezien ik komende maand toch al wel naar de RDW wil voor de keuring. Maar voordat ik naar de keuring ga wil ik toch eerst nog minimaal een keer testen. Morgen zou het mooi weer worden en de quad kan weer rijden dus heb alvast de accu's wat bijgeladen. ;)

E-Streetquad Voorlopig alle problemen opgelost

Geplaatst op 26 februari 2015 om 00:42 u
Geplaatst op 26 februari 2015 om 00:42 u

Blijkbaar had ik nog niet alle problemen gevonden die na de testrit zijn ontstaan. Ben wel blij dat ik ze heb gevonden anders zou de volgende testrit waarschijnlijk niet zo goed zijn gegaan. Heb voor ongeveer alle problemen deze paar spullen moeten kopen.

E-Streetquad Nog een paar problemen


Een aantal bouten van de draagarmen voor waren wat los gekomen. Hier had ik nog geen Loctite op gedaan aangezien ik niet zeker wist hoe vast ze moesten zitten. Ik zag ineens dat er wat ruimte tussen zat, niet goed dus. Even allemaal los gedraaid, Loctite ertussen en weer vast gezet. Komt nu als het goed is niet meer los tenzij ik dit zelf echt wil.

E-Streetquad Nog een paar problemen


Ook achter was er iets los gegaan, namelijk de 2 grote moeren die de tandwieladapter vast op de achteras houden. De tandwieladapter zat hierdoor los op de as. Deze had ik wel al vast gezet met blauwe Loctite maar dat is dus schijnbaar niet sterk genoeg voor de kracht die hierop komt te staan. Merkte ook dat er wat speling zat tussen de tandwieladapter en as. Heb dus eerst Loctite Quick Metal gebruikt om de ruimte op te vullen. Daarna weer rode Loctite om de moeren vast te zetten. Ook dit zal als het goed is niet meer los komen.

E-Streetquad Nog een paar problemen


E-Streetquad Nog een paar problemen


Daarna weer verder gegaan met de oranje spiraalslangen. Is echt lastig bij deze dikkere kabels, vooral de bochten. Past ook nog maar net tussen de steunen.

E-Streetquad Nog een paar problemen


Aan de kant van de controller meteen de RFI filters geplaatst om ruis tegen te gaan, weer nodig voor bij de RDW keuring.

E-Streetquad Nog een paar problemen


Toen ik ook met de spiraalslangen bij de kabels naar de motor bezig was ontdekte ik ineens een heel groot probleem. Ik merkte dat er speling zat op de aansluitpunten van de motor. Meteen even de beschermkap eraf gehaald om te kijken wat er aan de hand was. Toen zag ik tot mijn verbazing dat echt letterlijk alle moertjes binnenin los zaten. De verbindingen naar de koolborstels zaten dus ook allemaal los. Dit is iets wat echt nooit mag gebeuren, als ik hiermee het volle vermogen uit de motor had gehaald was er zeker iets fout gegaan. Je kunt het niet echt zien op de foto maar dus echt al deze moertjes zaten los.

E-Streetquad Nog een paar problemen


De oorzaak is heel makkelijk, komt gewoon door de stijve oranje kabels die niet genoeg speling hebben gehad bij het inveren van de achterbrug. Dit moet ik dus helemaal anders gaan doen want op deze manier komt er te veel druk op de aansluitpunten van de motor. Ik probeer nu eerst om de kabels wat rechter naar de aansluitpunten te leggen en niet meer helemaal door het frame heen. Ook ga ik alle moertjes in de motor vast zetten met Loctite zodat deze hopelijk nooit meer los zullen komen.

E-Streetquad Nog een paar problemen


Maar natuurlijk kon ik daar niet goed meer bij komen dus helaas heb ik toch de motor weer van de quad af moeten halen. Gelukkig gaat dit nog steeds best makkelijk, hoef hem eigenlijk alleen omhoog te krikken en de schokdemper ertussenuit te halen. Kan de motor met motorplaat daarna eruit halen.

E-Streetquad Nog een paar problemen


Aangezien ik de motor nu toch eruit heb ben ik ook aan het kijken of ik de temperatuursensor kan vervangen door die van Trailtech. Dan weet ik tenminste zeker dat ik de juiste temperatuur op mijn display te zien krijg. Weet alleen nog niet zeker hoe ik hem vast ga zetten en of ik deze sensor ook wel kan gebruiken op deze manier. Hiervoor moet ik weer even contact opnemen met de leverancier van de motor.

E-Streetquad Nog een paar problemen


Hoop dat dit voorlopig de laatste problemen waren. Is niet echt leuk om dit allemaal tegen te komen wetende dat ik de quad bijna helemaal klaar heb. Maar van de ene kant kan ik het beter nu allemaal zien dan wanneer het te laat is.

Geplaatst op 19 februari 2015 om 00:03 u
Geplaatst op 19 februari 2015 om 00:03 u

Aangezien er tijdens de testrit een aantal dingen stuk zijn gegaan heb ik al een aantal reparaties moeten uitvoeren. Belangrijkste is toch wel de DC-DC omvormer. Natuurlijk was deze net buiten de garantie, iets langer dan 2 jaar geleden al gekocht dus vervangen was niet meer mogelijk. Was hier ook al niet tevreden over aangezien de uitgangsspanning te laag was (11,9 V). Heb nu dus een andere gekocht, een Traco Power TEP 150. Zelfde vermogen, groter ingangsbereik, beter geïsoleerd en een instelbare uitgangsspanning. Helaas wel wat duurder maar voor deze prijs is er denk ik ook geen betere te krijgen. Nog een verschil, hij is veel kleiner.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


Ook was er een zekeringhouder kapot gegaan door de zware 12 V accu die ik tijdens de testrit in de topkoffer had geplaatst.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


Deze vervangen en de kabels voor de nieuwe DC-DC omvormer verlengd.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


En hier is die helemaal aangesloten. Heeft ook nog de mogelijkheid om hem via een 12 V signaal aan of uit te zetten maar voorlopig blijft hij gewoon altijd aan.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


Dan nog iets wat ik was vergeten. Voor de testrit had ik de hele kabelboom nog ingepakt met ribbelslangen. Best veel werk met zoveel kabels die bij elkaar komen.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


Daarna helemaal met tape ingewikkeld.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


En weer terug geplaatst. Ziet er toch best netjes uit zo.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


Ben nu bezig om ook op alle oranje kabels ribbelslangen te plaatsen. Is voor extra veiligheid en waarschijnlijk ook weer nodig voor de keuring bij de RDW.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


Enige 2 problemen die ik nu nog heb zijn een contactor die nogal erg warm wordt en de temperatuursensor in de motor die ik niet werkend krijg met m'n Trailtech display. Voor deze sensor moet ik even contact opnemen met Trailtech om te kijken of het mogelijk is om te calibreren.
Voor de contactor heb ik wel al contact gehad met de leverancier en zij zeggen vooralsnog dat dit normaal is. Moet ze alleen nog even het complete productnummer doorgeven zodat ze het met zekerheid kunnen zeggen. Maar waarschijnlijk werkt deze dus prima, vindt alleen zelf dat die veel te warm wordt. Moet hier nog een oplossing voor zoeken dat die wat minder warm zal worden. Gaat nu namelijk tot zo'n 51,5 graden met open behuizing. Met gesloten behuizing zal het waarschijnlijk wel oplopen richting de 70-80 graden. Voor de contactor zelf misschien geen probleem maar voor de andere componenten die ik in dezelfde behuizing heb zitten misschien wel.

E-Streetquad Eerste reparaties na de testrit


Dat was het weer. Hopelijk krijg ik de laatste paar dingen snel opgelost zodat ik misschien heel binnenkort al een tweede testritje kan maken op echt vol vermogen.

Geplaatst op 12 januari 2015 om 18:35 u
Geplaatst op 12 januari 2015 om 18:35 u

Het is weer tijd voor een nieuwe update.

De afgelopen dagen bezig geweest om alle accu's op elkaar aan te sluiten. Ging allemaal goed, had al extra voor de veiligheid al het gereedschap geïsoleerd met tape. Voor de rest gewoon goed blijven nadenken wat je doet.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Maar dat is nog niet alles, ben ook meteen begonnen aan het BMS (Battery Management System).

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Eerst alle draden precies op maat gemaakt.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Daarna ze allemaal op de accu's aangesloten en onderling verbonden. Dacht dat het veel werk zou zijn maar het viel best mee. Eerste keer dat eens iets minder lang duurt dan verwacht, normaal duurt het altijd langer. Ook tussen alle behuizingen zijn ze al verbonden, dit was nog het lastigste aangezien ik bij een gedeelte 4 draden door die spiraalslang moest duwen. De maat die ik gebruikt heb is eigenlijk maar voor 3 draden. Maar het is toch ook allemaal goed gelukt.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Ziet er nog best mooi uit ook. De groene ledjes geven aan dat ze goed zijn aangesloten en dat de accu's op het juiste niveau zitten.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Ook in het donker ziet het wel leuk uit met al die ledjes. Wel jammer dat je er niks meer van ziet als de behuizingen dicht zijn.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


De gashendel heb ik nu ook aangesloten. Heb hier 2 weerstanden bij gebruikt en een extra draad, zijn ook weer voor het BMS. Deze zorgen ervoor dat er niet veel vermogen meer beschikbaar is zodra de accu's beneden een bepaald niveau komen. Zo rij je de accu's niet meteen kapot en kun je de quad toch nog veilig langs de kant van de weg zetten.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Heb ook alle zekeringen al geplaatst voor het 12V systeem te kunnen testen. Ondertussen wel al eentje kapot gegaan en vervangen, schijnbaar hadden de contactors toch iets meer stroom nodig.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


En ik kan alvast zeggen dat het 12V systeem perfect werkt. Hoefde maar een kleine aanpassing te maken bij een relais, voor de rest lijkt alles goed. Heb alleen een vaag probleem waarbij er soms geen vermogen van de controller naar de motor gaat als ik de motor achteruit laat draaien en daarna weer vooruit. Kan zijn dat er gewoon te weinig spanning was aangezien ik alles even op een 12V accu had aangesloten. Moet weer even de kabels naar de controller aansluiten dan kan ik het proberen met bijna 80V, kijken of het dan wel goed werkt.

Geplaatst op 5 januari 2015 om 01:43 u

Allereerst wil ik alle lezers een gelukkig nieuwjaar wensen. Hopelijk wordt 2015 een heel mooi jaar voor jullie allemaal.

De eerste update dit jaar en het begint al goed. De topkoffer heb ik dit weekend helemaal af gekregen.

De beschermingsplaten zijn allemaal zwart gespoten. Heb dit zelf even gedaan en ziet er toch ook nog best goed uit.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


De platen wil ik toch altijd los kunnen halen dus heb weer wat connectors gekocht voor alle draden. De topkoffer zelf is al waterdicht, hier heb ik dus geen waterdichte connectors voor nodig. Eerst weer alle contacten op de draden.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


Met de connectors erop.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


Aangezien ik de kabelboom compleet nieuw gemaakt heb wou ik ook een beetje extra veiligheid. Heb een aantal zekeringenkastjes gekocht waarmee elk stroomcircuit apart is gezekerd. Was wel weer heel wat werk om het allemaal aan te sluiten maar het is straks heel handig in gebruik.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


De draden voor tussen de DC-DC omvormer, 12V accu en kabelboom waren ook heel leuk om precies op maat te maken. De + kabel van de DC-DC omvormer is ook nog apart gezekerd.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


Alles vast gezet op de beschermingsplaat. Nu weten jullie dus waar alle gaten die ik erin had gemaakt voor dienen.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


Was even wat werk om alles aangesloten te krijgen voordat de plaat vast kon worden gezet maar uiteindelijk ziet het er toch erg netjes uit nu.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


DC-DC omvormer vast gezet en aangesloten.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


En daar ook nog de beschermkap overheen.

E-Streetquad Alles in topkoffer aangesloten en afgeschermd


De 12V accu sluit ik voorlopig nog niet aan. Heb dit even gedaan maar zag toen dat de DC-DC omvormer een klein beetje stroom trekt. Kan ik dus pas aansluiten als ook het hele accupakket is aangesloten zodat de DC-DC omvormer de 12V accu blijft bijladen. Daar ga ik me de komende dagen ook mee bezig houden. Wordt dus wat spannender aangezien ik dan niet meer met 12V werk maar 72V.