Blog / Bekabeling (HV)
Geplaatst op 19 februari 2015 om 00:03 u
Geplaatst op 19 februari 2015 om 00:03 u
Aangezien er tijdens de testrit een aantal dingen stuk zijn gegaan heb ik al een aantal reparaties moeten uitvoeren. Belangrijkste is toch wel de DC-DC omvormer. Natuurlijk was deze net buiten de garantie, iets langer dan 2 jaar geleden al gekocht dus vervangen was niet meer mogelijk. Was hier ook al niet tevreden over aangezien de uitgangsspanning te laag was (11,9 V). Heb nu dus een andere gekocht, een Traco Power TEP 150. Zelfde vermogen, groter ingangsbereik, beter geïsoleerd en een instelbare uitgangsspanning. Helaas wel wat duurder maar voor deze prijs is er denk ik ook geen betere te krijgen. Nog een verschil, hij is veel kleiner.
Ook was er een zekeringhouder kapot gegaan door de zware 12 V accu die ik tijdens de testrit in de topkoffer had geplaatst.
Deze vervangen en de kabels voor de nieuwe DC-DC omvormer verlengd.
En hier is die helemaal aangesloten. Heeft ook nog de mogelijkheid om hem via een 12 V signaal aan of uit te zetten maar voorlopig blijft hij gewoon altijd aan.
Dan nog iets wat ik was vergeten. Voor de testrit had ik de hele kabelboom nog ingepakt met ribbelslangen. Best veel werk met zoveel kabels die bij elkaar komen.
Daarna helemaal met tape ingewikkeld.
En weer terug geplaatst. Ziet er toch best netjes uit zo.
Ben nu bezig om ook op alle oranje kabels ribbelslangen te plaatsen. Is voor extra veiligheid en waarschijnlijk ook weer nodig voor de keuring bij de RDW.
Enige 2 problemen die ik nu nog heb zijn een contactor die nogal erg warm wordt en de temperatuursensor in de motor die ik niet werkend krijg met m'n Trailtech display. Voor deze sensor moet ik even contact opnemen met Trailtech om te kijken of het mogelijk is om te calibreren.
Voor de contactor heb ik wel al contact gehad met de leverancier en zij zeggen vooralsnog dat dit normaal is. Moet ze alleen nog even het complete productnummer doorgeven zodat ze het met zekerheid kunnen zeggen. Maar waarschijnlijk werkt deze dus prima, vindt alleen zelf dat die veel te warm wordt. Moet hier nog een oplossing voor zoeken dat die wat minder warm zal worden. Gaat nu namelijk tot zo'n 51,5 graden met open behuizing. Met gesloten behuizing zal het waarschijnlijk wel oplopen richting de 70-80 graden. Voor de contactor zelf misschien geen probleem maar voor de andere componenten die ik in dezelfde behuizing heb zitten misschien wel.
Dat was het weer. Hopelijk krijg ik de laatste paar dingen snel opgelost zodat ik misschien heel binnenkort al een tweede testritje kan maken op echt vol vermogen.
Geplaatst op 12 januari 2015 om 18:35 u
Geplaatst op 12 januari 2015 om 18:35 u
Het is weer tijd voor een nieuwe update.
De afgelopen dagen bezig geweest om alle accu's op elkaar aan te sluiten. Ging allemaal goed, had al extra voor de veiligheid al het gereedschap geïsoleerd met tape. Voor de rest gewoon goed blijven nadenken wat je doet.
Maar dat is nog niet alles, ben ook meteen begonnen aan het BMS (Battery Management System).
Eerst alle draden precies op maat gemaakt.
Daarna ze allemaal op de accu's aangesloten en onderling verbonden. Dacht dat het veel werk zou zijn maar het viel best mee. Eerste keer dat eens iets minder lang duurt dan verwacht, normaal duurt het altijd langer. Ook tussen alle behuizingen zijn ze al verbonden, dit was nog het lastigste aangezien ik bij een gedeelte 4 draden door die spiraalslang moest duwen. De maat die ik gebruikt heb is eigenlijk maar voor 3 draden. Maar het is toch ook allemaal goed gelukt.
Ziet er nog best mooi uit ook. De groene ledjes geven aan dat ze goed zijn aangesloten en dat de accu's op het juiste niveau zitten.
Ook in het donker ziet het wel leuk uit met al die ledjes. Wel jammer dat je er niks meer van ziet als de behuizingen dicht zijn.
De gashendel heb ik nu ook aangesloten. Heb hier 2 weerstanden bij gebruikt en een extra draad, zijn ook weer voor het BMS. Deze zorgen ervoor dat er niet veel vermogen meer beschikbaar is zodra de accu's beneden een bepaald niveau komen. Zo rij je de accu's niet meteen kapot en kun je de quad toch nog veilig langs de kant van de weg zetten.
Heb ook alle zekeringen al geplaatst voor het 12V systeem te kunnen testen. Ondertussen wel al eentje kapot gegaan en vervangen, schijnbaar hadden de contactors toch iets meer stroom nodig.
En ik kan alvast zeggen dat het 12V systeem perfect werkt. Hoefde maar een kleine aanpassing te maken bij een relais, voor de rest lijkt alles goed. Heb alleen een vaag probleem waarbij er soms geen vermogen van de controller naar de motor gaat als ik de motor achteruit laat draaien en daarna weer vooruit. Kan zijn dat er gewoon te weinig spanning was aangezien ik alles even op een 12V accu had aangesloten. Moet weer even de kabels naar de controller aansluiten dan kan ik het proberen met bijna 80V, kijken of het dan wel goed werkt.
Geplaatst op 5 januari 2015 om 01:43 u
Categorie: Bekabeling (12V), Bekabeling (HV)
Geplaatst op 5 januari 2015 om 01:43 u
Categorie: Bekabeling (12V), Bekabeling (HV)
Allereerst wil ik alle lezers een gelukkig nieuwjaar wensen. Hopelijk wordt 2015 een heel mooi jaar voor jullie allemaal.
De eerste update dit jaar en het begint al goed. De topkoffer heb ik dit weekend helemaal af gekregen.
De beschermingsplaten zijn allemaal zwart gespoten. Heb dit zelf even gedaan en ziet er toch ook nog best goed uit.
De platen wil ik toch altijd los kunnen halen dus heb weer wat connectors gekocht voor alle draden. De topkoffer zelf is al waterdicht, hier heb ik dus geen waterdichte connectors voor nodig. Eerst weer alle contacten op de draden.
Met de connectors erop.
Aangezien ik de kabelboom compleet nieuw gemaakt heb wou ik ook een beetje extra veiligheid. Heb een aantal zekeringenkastjes gekocht waarmee elk stroomcircuit apart is gezekerd. Was wel weer heel wat werk om het allemaal aan te sluiten maar het is straks heel handig in gebruik.
De draden voor tussen de DC-DC omvormer, 12V accu en kabelboom waren ook heel leuk om precies op maat te maken. De + kabel van de DC-DC omvormer is ook nog apart gezekerd.
Alles vast gezet op de beschermingsplaat. Nu weten jullie dus waar alle gaten die ik erin had gemaakt voor dienen.
Was even wat werk om alles aangesloten te krijgen voordat de plaat vast kon worden gezet maar uiteindelijk ziet het er toch erg netjes uit nu.
DC-DC omvormer vast gezet en aangesloten.
En daar ook nog de beschermkap overheen.
De 12V accu sluit ik voorlopig nog niet aan. Heb dit even gedaan maar zag toen dat de DC-DC omvormer een klein beetje stroom trekt. Kan ik dus pas aansluiten als ook het hele accupakket is aangesloten zodat de DC-DC omvormer de 12V accu blijft bijladen. Daar ga ik me de komende dagen ook mee bezig houden. Wordt dus wat spannender aangezien ik dan niet meer met 12V werk maar 72V.
Geplaatst op 30 december 2014 om 23:52 u
Categorie: Bekabeling (12V), Bekabeling (HV)
Geplaatst op 30 december 2014 om 23:52 u
Categorie: Bekabeling (12V), Bekabeling (HV)
Nog even een update voor het einde van het jaar. Ben weer een heel stuk verder met de bekabeling. De kabelboom zelf is zo goed als klaar. Moest alleen achter nog alles aansluiten op de controller en in de topkoffer.
Op de controller is dit al gelukt, daar is alles nu aangesloten.
In de topkoffer heb ik de beschermkap weer verwijderd en wat aanpassingen gemaakt. De ronde gaten zijn voor kabeldoorvoer en een paar schakelaars. Waar de grotere gaten voor zijn in de voorkant laat ik over een paar dagen wel zien als de platen gespoten zijn en alles erop zit.
De draden naar de topkoffer liggen ook al erin, moet deze alleen nog allemaal aansluiten.
En de wat dikkere hoogspanningsdraden voor de DC-DC omvormer liggen ook al klaar.
Volgend jaar weer meer updates. Januari gaat heel leuk worden, dat kan ik wel alvast zeggen.
Geplaatst op 17 november 2014 om 00:07 u
Categorie: Algemeen, Bekabeling (HV)
Geplaatst op 17 november 2014 om 00:07 u
Categorie: Algemeen, Bekabeling (HV)
Eindelijk weer eens een update. Heb de afgelopen 2 weken zeker niet stil gezeten. Eerst even de kleine dingen.
Heb de draden voor de sensor naar de accu's gelegd. Dit zijn heel belangrijke draden want zo kan ik altijd zien wat de spanning van het hele accupakket is en zo wordt ook bepaald hoeveel capaciteit er nog is. Zeker handig om te weten onder het rijden dus.
Voor de looks heb ik nieuwe spiegels gekocht, deze passen goed bij de carbon spatborden. Veel mooier dan die standaard chrome spiegels. Is dus alleen nog even afwachten hoe het zicht is. Enige probleem is wel dat ze geen E-keur hebben, zal dus voor de keuring bij de RDW nog even de chrome spiegels moeten gebruiken.
Maar het belangrijkste is toch wel dat ik de topkoffer nu zo goed als klaar heb. Heb van plastic een hele beschermkap gemaakt die over de contactors gaat en rondom helemaal afsluit. Het is zo dus onmogelijk om nog iets aan te raken waar spanning op staat. Bevestigingspunten hiervoor zijn weer erin gelijmd. De DC-DC omvormer om 72V naar 12V om te vormen past hier ook nog heel netjes bovenop.
Maar aangezien deze aan de bovenkant open is en op bepaalde delen spanning staat heb ik hier ook weer een aparte beschermkap voor moeten maken. Aan de achterkant heel wat gaten geboord zodat de warmte weg kan.
Toen had ik alleen nog maar de 12V accu over. Bedoeling was om deze als een vierkante blok zo ver mogelijk rechts te plaatsen maar met alle ronde vormen in de topkoffer was dit gewoon te lastig. Heb hem dus toch maar langwerpig in het midden bevestigd. Meteen ook aan de zijkanten alles weer afgeschermd. De rest maar open gelaten, vind ik wel leuk uitzien.
Dit gaat nog allemaal zwart gespoten worden en dan kan ik weer verder met de bedrading.