Blog / Lader
Geplaatst op 16 januari 2015 om 23:37 u
Geplaatst op 16 januari 2015 om 23:37 u
Heb nu alle verbindingen op de controller en motor afgeschermd, moet zo veilig genoeg zijn.
Ook maar meteen het laatste deel van de behuizing op de controller gezet. Ziet er niet heel mooi uit maar voorlopig zal het toch even zo moeten blijven. Is belangrijk voor de keuring bij de RDW.
Daarna alvast de verlichting en kentekenhouder bevestigd. Past allemaal maar net tussen de behuizing van de controller en topkoffer.
Had een hele tijd geleden de laadkabel al gemaakt maar heb hier toen een andere stekker voor moeten halen. Deze had ik nog niet erop gezet dus dat is nu ook gebeurd. Is niet geschikt voor bij een laadpaal, daar ga ik toch geen gebruik van maken. Gewoon via een stopcontact in huis opladen.
Nog wat meer goed nieuws, de eerste keer het accupakket opladen ging ook perfect. De accu's waren nog bijna vol dus had niet lang nodig. Het BMS schakelt de lader ook uit wanneer het nodig is dus ook daar geen problemen mee. Enige wat niet werkt is een knopje dat ik wou gebruiken voor het laadproces in gang te zetten en weer te kunnen stoppen. Moet alleen nog een extra relais tussen komen dus dat is ook zo opgelost.
Geplaatst op 19 december 2014 om 00:11 u
Categorie: Bekabeling (12V), Lader
Geplaatst op 19 december 2014 om 00:11 u
Categorie: Bekabeling (12V), Lader
Afgelopen dagen weer wat meer kunnen doen. De laad inlet is nu helemaal aangesloten. Moet alleen onderaan de rubber nog op de een of andere manier goed afsluiten.
Ook ben ik nog verder gegaan met de kabelboom, zitten weer heel wat draden bij en heb ook alles wat bij elkaar moest al gesoldeerd.
De kabelboom is nu ook bijna helemaal klaar voor een testrit. Moet daarna alleen de draden voor de verlichting nog toevoegen. Maar ik ben nog steeds aan het wachten op de nieuwe draden die ik heb besteld, tot die tijd kan ik niet echt verder ermee.
Geplaatst op 24 oktober 2014 om 23:59 u
Geplaatst op 24 oktober 2014 om 23:59 u
Afgelopen dagen weer druk bezig geweest. Heb van de RDW te horen gekregen dat het geen probleem is dat een aantal componenten in de topkoffer zitten en er hoogspanningskabels uit zullen komen die wat uitsteken. Dit mag dus gewoon allemaal, moet natuurlijk wel op een veilige manier gemaakt worden.
Eerst maar eens de doorvoergaten voor de kabels in de topkoffer gemaakt. Weet alleen nog niet zeker of ik deze rubbers blijf gebruiken of dat ik er toch ook kabelwartels in zet. Met de rubbers steken de kabels wat minder ver uit.
Heb ook wat nieuwe krimpkous gekocht dus weer verder kunnen gaan met het maken van de kabels voor de lader. Ook zitten er stekkers tussen zodat ik de lader kan los koppelen van de accu's als dit ooit nodig mocht zijn.
Hier met de stekkers verbonden. Door de rubbers die eroverheen zitten blijft het toch helemaal waterdicht.
Ondertussen ook nog wat kleine dingetjes gedaan. De nieuwe stuurschakelaar zit erop en heb voor alle led knopjes de kabels gesoldeerd.
Dit weekend maar eens beginnen om alle componenten in de topkoffer vast te zetten.
Geplaatst op 29 september 2014 om 23:50 u
Geplaatst op 29 september 2014 om 23:50 u
Vandaag de steunen voor de controller en topkoffer geplaatst. Blijf ze toch echt maar mooi vinden.
Heb ook al een deel van de tijdelijke aluminium behuizing om de controller heen gezet en op de steunen geplaatst. Ondanks het een lelijke behuizing is vind ik het nu die matzwart is toch wel een stuk beter staan dan eerst. Blijft natuurlijk jammer dat de controller zelf voorlopig niet zichtbaar zal zijn, totdat ik wat anders ervoor kan maken.
De lader heb ik ook nog bevestigd. Deze hangt er nu ook heel netjes bij.
Denk dat ik vanaf morgen de accu's eens een voor een op hetzelfde niveau ga laden. Ondertussen kan ik dan verder gaan met de andere behuizingen te vullen met componenten en weer wat draden aan te sluiten.
Geplaatst op 22 mei 2014 om 22:46 u
Geplaatst op 22 mei 2014 om 22:46 u
Heb ondertussen weer wat getekend. Dit zullen waarschijnlijk de laatste 2 aluminium delen worden die nog gemaakt moeten worden. Als eerste heb ik een bevestigingsplaat getekend voor alle tellers en schakelaars. Deze zal op het stuur worden bevestigd.
Heb er weer zoals gewoonlijk een papieren model van gemaakt om te kijken hoe alles zou passen.
Het past allemaal goed, alleen is de hoek waaronder de tellers staan niet echt ideaal. Zou beter zijn als de plaat onder een hoek van zo'n 20 graden komt te staan, dan kijk ik recht tegen de tellers aan als ik op de quad zit. Heb de tekening dus wat aangepast om dit mogelijk te maken. Ook nog wat kleine aanpassingen gemaakt om het frezen wat makkelijker te maken en nog een gat erbij voor de alarmlichtschakelaar. De plaat zal dus zo'n 20 graden worden gebogen op die lijn in het midden.
Voor nog een aantal dingen te meten moest ik de kappen weer even erop zetten. Hier dus nog even een foto van het geheel. Begint toch al ergens op te lijken.
Alleen ben ik hiermee wel een probleem tegen gekomen met de behuizing die vooraan onder de carbon kap zit. Het past helaas net niet en de behuizing wordt tegen de stuurstang aangedrukt, niet zo handig dus. Ik zal deze behuizing dus een beetje moeten aanpassen, aan een kant schuin laten aflopen. Hierdoor heb ik ook de stalen hoekprofielen nog niet op maat kunnen zagen aangezien ze voor deze behuizing dus ook weer anders moeten worden.
Dan nog de andere plaat. Deze is voor de laad inlet en komt op dezelfde plaats waar de vuldop van de benzinetank ooit zat. Moest hiervoor alleen de maten hebben van de kap en is vrij lastig aangezien de lijnen niet recht lopen maar een beetje rond. Kwam op het idee om gewoon papier erop te plakken en met potlood de lijnen te vinden, best goed gelukt.
Daarna kon ik dus tijdens het tekenen makkelijk alles meten zonder de hele kap mee te nemen. Hier weer de tekening.
Ook weer een papieren model ervan gemaakt en past allemaal perfect, geen aanpassingen nodig.
De laad inlet heb ik nieuw na wat advies van Rebbl, dit is een mode 3 type 2 (IEC 62196). Is nu de standaard overal in Europa voor alle elektrische voertuigen. Had vorig jaar ofzo al een CEE inlet gekocht maar inmiddels kom je daarmee niet meer door de keuring van de RDW. Dus ik had helaas geen keus en moest deze kopen. Maar ben er toch wel blij mee nu, is veel steviger, veiliger en ook waterdicht.
Ook nog een nieuwe analoge toerenteller gekocht voor een goedkoop prijsje. Maar helaas, ook met deze lukt het niet. Was er toch echt zeker van dat het met deze wel zou lukken aangezien deze normaal op een dynamo aangesloten wordt en dus ook gewoon een pulse signaal krijgt. Maar hij doet niets met het pulse signaal dat de controller door doet geven. Weer even zoeken naar een oplossing dus.