Blog / Eerste testrit op half en vol vermogen

E-Streetquad Eerste testrit op half en vol vermogen

Eerste testrit op half en vol vermogen

Geplaatst op 1 februari 2015 om 22:09 u
Categorie: Ritten
Geplaatst op 1 februari 2015 om 22:09 u
Categorie: Ritten

Gisteren dus eindelijk na iets meer dan 2 jaar eraan te hebben gewerkt de eerste echte testrit kunnen maken. Het was echt een geweldige ervaring. Ondanks ik begon met nog heel weinig vermogen had ik toch al meteen veel plezier ermee. Heb niet hier in de buurt getest maar op het terrein waar mijn zus werkt en een klein stukje weg. Moest dus eerst de quad hier thuis op de aanhanger krijgen. Het ging allemaal goed maar ik ga wel wat aanpassingen maken aan de oprijplaten want echt veilig vond ik het niet. Maar na een half uur stond de quad vast erop en kon ik vertrekken.

E-Streetquad Eerste testrit op half en vol vermogen


En gelukkig ook goed aangekomen op het terrein waar ik kon testen.

E-Streetquad Eerste testrit op half en vol vermogen


Niet lang daarna de quad eraf gereden en begonnen met op half vermogen te testen. Achteraf gezien weet ik eigenlijk niet of dit wel echt half vermogen was, krijg het idee dat dit maar 1/8 vermogen was. Zag namelijk op de teller niet meer dan 50 A terwijl 200 A mogelijk zou moeten zijn op half vermogen. Maar het was toch al heel leuk en een goede manier om de quad een beetje te leren kennen.

Daarna de controller nog een aantal keer opnieuw ingesteld voor het volle vermogen te krijgen. De acceleratie voelde wel wat sneller maar toch zag ik op de teller nog niet veel anders dan met half vermogen. Helaas is tijdens deze paar tests de DC-DC omvormer gesneuveld wat nog een spannend moment opleverde. Ik ging namelijk net door de bocht toen ineens alles uitviel, de achterwielen slipte toen een beetje. :)

Gelukkig kon ik toch nog verder daarna want had nog een extra 12 V accu bij me. Deze gewoon in de topkoffer gezet en aangesloten, paste maar net. Daarna werkte de quad ook weer perfect. Maar toch voelde en zag ik nog niet het vermogen dat ik eigenlijk wel zou moeten krijgen. Topsnelheid lag op dat moment ook maar rond de 45 km/u en de motor zat ook maar op iets minder dan de helft van het maximaal aantal toeren. Wist dus zeker dat er iets niet klopte. Heb zelfs nog met telefoon op de quad met gps de snelheid getest en mijn zus met de scooter ernaast gereden. Maar de snelheid klopte dus toch.

Voor de zekerheid toch nog maar weer eens naar de instellingen van de controller gekeken. Even een ding veranderd en nog eens geprobeerd. Meteen toen ik weg reed voelde ik al dat het goed zat, ineens had ik heel veel meer vermogen. De controller stond dus gewoon de hele tijd al verkeerd ingesteld waardoor het vermogen niet naar de motor ging maar werd ingehouden. Zag nu ook meteen op de teller dat ik boven de 100 A kwam. Daarna diezelfde instelling dus nog wat lager gezet en toen kwam ik ineens aan de 250 A. Wat een vermogen ineens, echt niet normaal. Ik zat nu gewoon de hele tijd met een dikke grijns op mijn gezicht te rijden. Ook weer een stukje op de weg geprobeerd en de quad bleef maar trekken. Moest alleen steeds bij zo'n 60 km/u op de rem aangezien de weg niet langer was. Maar ik weet zeker dat de 85-90 km/u wel haalbaar is met de huidige overbrenging. En ik zat nog niet eens op het volle vermogen dus de acceleratie zal ook alleen nog maar sneller worden zodra ik de juiste instelling heb gevonden.

Daarna nog even 2 snelle rondjes op het terrein gemaakt maar toen was het toch goed geweest voor de eerste testrit. De quad heeft ook echt veel grip vind ik ondanks dat de grond daar toch wat vochtig was, rijdt ook echt heerlijk. Vond het ook echt spannend omdat het eigenlijk de eerste keer op een quad en ook de eerste keer op/in een elektrisch voertuig is. Maar ik vind het allebei geweldig en kan echt niet wachten tot ik legaal de weg op mag ermee. :D Heb alleen wel goed kunnen merken dat de banden niet zo geweldig zijn, hier gaan dus binnenkort goede kwaliteitsbanden op komen.

Maar na dit hele verhaal willen jullie natuurlijk nog maar een ding zien en dat is de video. ;) Hier is die dan. Op het begin misschien een beetje saai maar op het eind zie je echt goed het verschil in vermogen. Je hoort het zelfs ook nog terwijl er toch niet zo heel veel geluid van af komt. :D


Mijn zus heeft ook nog wat gefilmd. Het grootste gedeelte hiervan is ook met weinig vermogen, alleen dus net wat anders gefilmd. De laatste minuut is wel met meer vermogen maar is eigenlijk hetzelfde beeld als in de video hierboven, mijn zus stond dan ook op dezelfde plek. :)


Helaas was de onboard camera al snel leeg en de andere camera had het geheugen al redelijk snel vol dus niet zo heel veel beeldmateriaal met meer vermogen. Maar komt wel goed, misschien binnenkort nog eens proberen en dan niet vergeten de laptop mee te nemen. Dan kan ik tijdens het rijden de controller uitlezen en zie ik precies waardoor het volle vermogen de motor niet bereikt.