Blog
Welkom op mijn blog! Deze blog gaat over het ombouwproject van mijn quad van benzine naar volledig elektrisch. Telkens als er vooruitgang is in het project kun je hier de updates zien. Op de pagina Over kun je meer informatie lezen over mijzelf en dit project. Alle foto's en video's die tijdens dit project worden gemaakt zijn ook apart terug te vinden.
Het is al weer een hele tijd geleden sinds mijn laatste bericht op deze blog. Had wel in mijn laatste bericht al gezegd dat het even kon duren, ik dacht alleen niet dat het anderhalf jaar zou zijn. :) Maarja, hier is dan eindelijk weer een update, net op tijd voor de zomer van 2020. Wat een jaar is het tot nu toe geweest zeg, heel veel negatieve dingen. Hopelijk zal de rest van het jaar allemaal positief zijn!
Laten we het maar eens hebben over de quad, daar zijn jullie waarschijnlijk voor hier. ;) Hij doet het nog steeds geweldig. Zo nu en dan rij ik er nog eens een stukje mee. Helaas niet zo vaak als ik zou willen vanwege het bereik wat nog steeds wat aan de lage kant is. Het is moeilijk om een balans te vinden tussen efficiënt rijden en gewoon plezier hebben. Meestal zijn de ritjes dan ook niet veel langer dan 20-25 km tenzij ik ergens voor een paar uur kan blijven en ondertussen kan opladen. Zou heel graag het accupakket willen upgraden naar eentje die veel meer capaciteit heeft zodat het bereik omhoog zou gaan naar minstens 100 km. Maar er is ondertussen iets anders gebeurd, dit zal ik op het einde van dit bericht nog even vermelden, wat nu een groot gedeelte van mijn tijd en geld in beslag neemt. :) Dus het accupakket zal nog even moeten wachten maar weet zeker dat dit wel een keer gaat gebeuren.
Behalve het bereik is het verder allemaal erg positief geweest. Heb totaal geen problemen met de quad gehad, heel erg betrouwbaar geweest. Zo'n beetje dus wat je kunt verwachten met een elektrisch voertuig. Ook wanneer de quad niet in gebruik is hoef ik er niet echt naar om te kijken. Het verbruik van het BMS is erg laag, kan de quad waarschijnlijk op zijn minst een half jaar laten staan zonder me zorgen te maken dat de accu leeg raakt. Paar uur voor ik een rit wil maken laadt ik hem gewoon vol en dan kan er weer mee gereden worden. Dit is ook alleen mogelijk door de contactor die ik midden in het accupakket gebruik die zoiets alle stroom uitschakelt. Ook kan ik het 12V systeem compleet uitschakelen. Daarmee zorg ik ervoor dat er helemaal geen verbruik meer is, behalve dus het BMS. Ben dan ook erg blij met de beslissing om het systeem zo te maken. Zie vaak dat anderen hun EV's elke paar weken ofzo moeten opladen om schade aan de accu te voorkomen. Maar bij mij laadt ik hem gewoon volledig op na een rit, schakel het systeem compleet uit en ik hoef me totaal geen zorgen meer te maken voor de komende maanden, is echt geweldig!
Nog even over de ritten, had een paar dagen geleden nog een mooie rit waarbij ik een mooie locatie heb gevonden om eens wat nieuwe foto's te maken. Dit heb ik eerder nog niet zo veel gedaan, had nog niet echt veel mooie foto's in de galerij staan, behalve de paar foto's die ik had gemaakt om mijn quad in het blad Bright te plaatsen een paar jaar geleden. Hier zijn de nieuwe foto's van mijn quad in 2020. :)
Zoals je kunt zien is er niet echt veel meer veranderd aan de quad. Waarom iets veranderen wat zo goed werkt, toch? :) Er is echter een andere rede waarom er geen veranderingen meer zijn geweest en het zo lang heeft geduurd om hier nog een update te plaatsen. En dat is deze hier.
Mijn eigen Tesla Model 3 SR+! :) Natuurlijk als groot fan van EV's kon ik gewoon niet meer met mijn benzineauto rond blijven rijden en wou ik ook daarbij de overgang naar elektrisch maken. Moest alleen beslissen of ik weer iets zou gaan ombouwen of toch gewoon een kopen die meteen klaar is om mee te rijden. Met de Tesla Model 3 die net rond die tijd uit kwam was de beslissing uiteindelijk makkelijk gemaakt. Ik moest wel echt al het andere wat ik nog wou opzij schuiven zodat ik genoeg geld bij elkaar kon krijgen en uiteindelijk is dit ook echt gelukt. Ben echt heel erg blij met mijn Tesla nu, ik zie dit ook echt als mijn beste aankoop ooit. Natuurlijk is mijn quad nog steeds mijn mooiste bezit aangezien ik deze helemaal zelf heb gebouwd maar de Tesla komt toch echt wel dichtbij. ;) Zoals je kunt zien heb ik al wat modificaties eraan gedaan en zal dit ook nog even blijven doen om het een meer unieke auto te maken aangezien er nu al zoveel van op de weg rijden.
Dus dat verklaart ook wel waarom mijn quad de laatste tijd wat minder aandacht heeft gekregen. Maar maak je maar niet druk, heb nog heel wat plannen ervoor! Blijf deze blog volgen door je te abonneren op de nieuwsbrief, mijn Facebook pagina te volgen of me op Instagram te volgen.
De Instagram link is nieuw op de blog, daar zal ik foto's plaatsen van beide mijn quad en mijn Tesla dus als je daar interesse in hebt, ga me maar meteen volgen! :)
De link naar mijn Twitter pagina heb ik verwijderd en ben ook niet echt van plan daar nog iets mee te doen. Vanaf het begin van de blog heb ik daar amper volgers op gekregen dus heb ik besloten om die niet langer te gebruiken.
Eigenlijk is Instagram nu dus gewoon de beste manier om mij en mijn beide EV's te volgen. ;)
Geplaatst op 15 november 2018 om 23:23 u
Categorie: Ritten
Vorige week heb ik nog een rit gemaakt welke ook de langste rit tot nu toe was. Ik ben op bezoek geweest bij het bedrijf dat me heeft geholpen met het maken van de aluminium onderdelen (Geraets Metaalbewerking). Ik heb ze een tijdje terug al beloofd dat ik langs zou komen om de quad te laten zien maar ben er nooit echt aan toe gekomen. Maar vond het nu toch tijd worden om het eindelijk eens te doen.
Zoiets de hele rit was op Eco mode om er zeker van te zijn dat ik het zou halen tot daar. Was wel een beetje bezorgd aangezien het bereik van deze quad nog vrij laag is met maar 30-35 km. De afstand tot daar is ongeveer 23 km dus heb ik het een beetje rustig aan gedaan met het vermogen. Uiteindelijk leek het toch niet veel uit te maken of ik Eco of Sport mode gebruik. Het vermogen is beperkt op Eco mode maar aangezien het langer duurt om een bepaalde snelheid te halen gebruik ik nog steeds hetzelfde vermogen als wanneer ik op Sport mode sneller naar diezelfde snelheid toe ga.
Gelukkig kwam ik zonder problemen daar aan met nog ongeveer 30% accu over. Op de weg terug heb ik wat minder rustig aan gedaan en ook een paar keer Sport mode gebruikt. Weer had ik zo'n 30% over. De weg terug was dan wel wat korter aangezien ik een stukje kon afkorten. Natuurlijk moest ik wel even opladen terwijl ik op bezoek was, duurde ongeveer 2,5 uur van 30% terug naar 100%.
Het was echt een leuke dag voor mij, heb veel langer op de quad gezeten dan normaal en het was ook heel mooi om dat bedrijf de quad te laten zien. Ze hebben toen alleen maar die aluminium onderdelen gezien die ze voor mij hebben gemaakt. Nu konden ze ook zien hoe ze bevestigd zijn en natuurlijk het uiteindelijke resultaat van het project zelf. :)
Er waren ook 3 dingen die ik voor het eerst deed tijdens deze rit, namelijk de eerste keer door een wat 'grotere' stad rijden, de eerste keer op de snelweg (100 km/h) en ook de eerste keer dat ik daadwerkelijk 100 km/h gehaald heb. Dit was dan wel achter een vrachtwagen en bergafwaarts maar het telt toch echt! Beide in de stad en op de autoweg rijden waren toch wel erg vreemd maar ondertussen ook erg leuk. Natuurlijk heb ik er ook weer een video van gemaakt, denk dat het ook de langste video is tot nu toe. :D
Geplaatst op 6 november 2018 om 23:11 u
Categorie: Ritten
Er is weer een jaar voorbij gevlogen. Ik zei dan ook wel in mijn laatste bericht dat het weer even kon duren maar hier ben ik dan weer. :) Helaas heb ik afgelopen jaar niet veel kunnen rijden vanwege wat gezondheidsproblemen maar gelukkig gaat het langzaam weer wat beter. Dus wanneer het afgelopen weekend zo'n mooi weer was kon ik het niet laten om weer eens een ritje te maken. Natuurlijk heb ik weer een video gemaakt, deze keer ben ik voor de onboards gegaan, beide voor en achter. Denk nog altijd dat dit het leuker is om te zien dan vanaf de helm gefilmd, tenminste voor mezelf zodat ik alles kan zien bewegen en wat dingen kan controleren. Bijvoorbeeld zodat ik nu weet dat ik de kettingspanning een beetje moet aanpassen. :D
Heb vandaag nog een ritje gemaakt om even bij een paar vrienden langs te gaan, moet het beeld hiervan nog wat bewerken aangezien het veel te veel is om in een video te plaatsen. Binnenkort dus meer daarover. :)
De tijd vliegt echt voorbij, het is inmiddels al iets langer dan 2 jaar geleden dat ik hier mijn vorige bericht plaatste. Ik denk dat het toch maar eens tijd is om jullie een update te geven. En er is natuurlijk geen betere manier om dit te doen dan via een video van een rit op een mooie zonnige herfstdag. Zoals je kunt zien gaat het met de quad en mij nog steeds heel goed. :)
Vanaf dat het probleem met de temperatuur 2 jaar geleden is verholpen heb ik eigenlijk geen echte problemen meer gehad. Ik heb alleen maar genoten van alle ritten die ik heb kunnen maken zonder dat er ook iets van onderhoud nodig was.
Maar een deel van dit geen onderhoud heeft te maken met een redelijk teleurstellend probleem, het bereik. Je zou toch denken dat ik in 2 jaar tijd al heel wat kilometers erop heb zitten, maar niets is minder waar. Het probleem hierbij is dat, met mijn huidige accupakket, ik een bereik van rond de 100 km verwachtte. Het bleek in de praktijk echter nog niet eens de helft te zijn, of misschien wel maar dan met heel zuinig rijden.
Het resultaat hiervan is dus dat ik helaas niet zo heel ver ermee kan rijden, ook niet naar mijn werk toe. Je zou misschien kunnen zeggen het een miscalculatie is van de capaciteit van het accupakket dat ik nodig had. Maar de capaciteit hiervan is echter redelijk gelijk met sommige elektrische motorfietsen die wel verder kunnen komen op een laadbeurt. Waar ik eigenlijk niet genoeg rekening mee had gehouden was de weerstand van de lucht, welke op een quad dus schijnbaar enorm hoog is bij hoge snelheid op de weg. En natuurlijk helpen de achterbanden die met één as zijn verbonden in plaats van een differentieel ook niet echt mee aan het bereik.
Dit zal op een dag wel verholpen worden door het accupakket te upgraden naar een grotere. Maar dit zal helaas veel geld kosten terwijl ik op het moment even andere prioriteiten heb die me ook geld gaan kosten. Dus voorlopig moet ik het even hier mee doen en zal ik toch blijven genieten van de korte ritten hier rondom mijn dorp. Laten we het maar even zo zeggen, het is in ieder geval niet een probleem dat niet verholpen kan worden. Het is helaas wel het duurste probleem dat je kunt hebben bij een elektrische ombouw. ;)
Voor de rest gaat het in ieder geval allemaal goed maar bepaalde onderdelen zijn toch wel vervangen. Een hiervan is de Trailtech Striker snelheidsmeter die helaas niet zo heel lang geleden kapot is gegaan, net buiten de garantie. Maar hier heb ik nu een nieuwe van en deze doet het weer prima. Ook heb ik de Tracopower DC/DC omvormer vervangen door een Sevcon. Ik had een beetje meer vermogen nodig aangezien de Tracopower de belasting niet echt goed aankon zonder heel warm te worden. En weer, na het vervangen hiervan geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt in het 12V elektrische systeem, vooral om het laadproces wat makkelijker te maken en om wat componenten te verwijderen die toch niet echt meer werden gebruikt. Maar dat was het zo'n beetje. Het enige waar ik nog over aan het nadenken ben is om de ketting aandrijving om te bouwen naar een riem aandrijving aangezien de ketting olie nogal moeilijk te verwijderen is van het prachtige witte frame. ;)
Dat was weer mijn update. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het wel weer een tijdje kan duren voordat je weer een update ziet hier. Waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd heb ik wel een update over mijn andere prioriteiten waar ik het over had maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen op dit moment. Dus voorlopig is het weer even tot ziens. :)
Geplaatst op 7 september 2015 om 21:00 u
Categorie: Website updates
Geplaatst op 7 september 2015 om 21:00 u
Categorie: Website updates
De website heeft na lange tijd weer eens een upgrade gekregen. Desktop en laptop gebruikers zullen weinig merken ervan maar voor tablet en smartphone gebruikers zal de website er nu heel anders uit zien. Zoomen en horizontaal scrollen is niet meer nodig, alle informatie wordt nu aangepast naar het scherm dat door jou wordt gebruikt. Of om het even samen te vatten, er wordt nu gebruik gemaakt van een responsief ontwerp.
Dit ontwerp had ik eigenlijk al vanaf het begin van de website willen gebruiken maar aangezien ik toen al mijn vrije tijd liever in het project deed stoppen in plaats van de website is het er toen niet van gekomen. Aangezien het project nu voltooid is had ik eindelijk weer wat extra tijd en heb ik ervoor gekozen alsnog het ontwerp van de website aan te passen. Het viel namelijk op dat ondanks het oude ontwerp toch een heel aantal mobiele gebruikers op de site kwamen. Dit kon ik natuurlijk niet negeren, daarom nu dit nieuwe ontwerp om het juist voor de mobiele gebruikers veel makkelijker te maken.
Met de desktop/laptop versie is niets mis, hier is dus niets aan gewijzigd. Maar aangezien het toch een flinke upgrade is heb ik wel 3 nieuwe plaatjes in de banner gezet die wat meer recent zijn om het toch ook weer wat leuker uit te laten zien.
Binnenkort zullen er weer wat updates van de quad komen, het weer zat een beetje tegen de afgelopen dagen. Maar er zijn toch weer een aantal ritjes gemaakt en heb ook eindelijk wat gegevens kunnen verzamelen onderweg.