Blog

Welkom op mijn blog! Deze blog gaat over het ombouwproject van mijn quad van benzine naar volledig elektrisch. Telkens als er vooruitgang is in het project kun je hier de updates zien. Op de pagina Over kun je meer informatie lezen over mijzelf en dit project. Alle foto's en video's die tijdens dit project worden gemaakt zijn ook apart terug te vinden.

Geplaatst op 7 september 2015 om 21:00 u
Categorie: Website updates
Geplaatst op 7 september 2015 om 21:00 u
Categorie: Website updates

De website heeft na lange tijd weer eens een upgrade gekregen. Desktop en laptop gebruikers zullen weinig merken ervan maar voor tablet en smartphone gebruikers zal de website er nu heel anders uit zien. Zoomen en horizontaal scrollen is niet meer nodig, alle informatie wordt nu aangepast naar het scherm dat door jou wordt gebruikt. Of om het even samen te vatten, er wordt nu gebruik gemaakt van een responsief ontwerp.

Dit ontwerp had ik eigenlijk al vanaf het begin van de website willen gebruiken maar aangezien ik toen al mijn vrije tijd liever in het project deed stoppen in plaats van de website is het er toen niet van gekomen. Aangezien het project nu voltooid is had ik eindelijk weer wat extra tijd en heb ik ervoor gekozen alsnog het ontwerp van de website aan te passen. Het viel namelijk op dat ondanks het oude ontwerp toch een heel aantal mobiele gebruikers op de site kwamen. Dit kon ik natuurlijk niet negeren, daarom nu dit nieuwe ontwerp om het juist voor de mobiele gebruikers veel makkelijker te maken.

Met de desktop/laptop versie is niets mis, hier is dus niets aan gewijzigd. Maar aangezien het toch een flinke upgrade is heb ik wel 3 nieuwe plaatjes in de banner gezet die wat meer recent zijn om het toch ook weer wat leuker uit te laten zien.

Binnenkort zullen er weer wat updates van de quad komen, het weer zat een beetje tegen de afgelopen dagen. Maar er zijn toch weer een aantal ritjes gemaakt en heb ook eindelijk wat gegevens kunnen verzamelen onderweg.

Geplaatst op 17 augustus 2015 om 23:26 u
Categorie: Elektromotor
Geplaatst op 17 augustus 2015 om 23:26 u
Categorie: Elektromotor

Afgelopen weekend weer bezig geweest met de koeling voor de motor. De 3 ventilatoren die ik onder de motor heb zitten heb ik omgedraaid zodat deze de warme lucht afvoeren.

Ook heb ik de buisventilator omgedraaid zodat deze koele lucht de motor in blaast. Natuurlijk had ik hiervoor een luchtfilter nodig dus maar meteen een grote gekocht met dezelfde diameter als de ventilator zelf. Zo ziet het er dus compleet uit.

E-Streetquad Probleem met motor temperatuur opgelost


De buisventilator had ik ook even aan gezet voor te testen hoeveel lucht eruit komt. En daar was ik al heel tevreden mee, kon gewoon alles wat ik op de grond had liggen weg blazen ermee. Aangezien het van een grote naar kleine diameter gaat is er best veel luchtdruk. Hierna het hele ding weer op de quad gezet en toen het even droog was buiten gaan testen.

E-Streetquad Probleem met motor temperatuur opgelost


Ik had natuurlijk wel verwacht dat dit iets beter zou werken dan hoe ik het eerst had. Met de ventilator aan voelde ik de lucht ook weer uit de motor komen. De lucht wordt nu dus echt door de hele motor geblazen en komt ook langs de koolborstels waardoor deze constant gekoeld worden. Maar tijdens het testen zag ik gewoon dat ik met continu vermogen de temperatuur niet boven de 51 graden kon krijgen. Steeds als ik gas los liet zag ik de temperatuur ook weer beneden de 50 graden zakken. En toen ik even stil stond zakte de temperatuur meteen binnen een minuut naar 30 graden.

Het leek eigenlijk te mooi om waar te zijn. Heb hierna dus nog een rondje gereden en nu met vol vermogen tijdens het accelereren. Weer kwam ik niet boven de 50 graden uit terwijl ik bij de vorige testrit toch echt op 73 graden uit kwam en dat nog niet eens het maximale was. Maar die 50 graden lijkt nu toch echt het maximale bij normaal rijden. Zal natuurlijk wel iets meer worden als ik het volle vermogen nog wat meer benut maar als de temperatuur daarna ook weer terug zakt naar 50 graden ben ik zeker meer dan tevreden. Ik kan nu dus wel met enige zekerheid zeggen dat het temperatuur probleem van de motor eindelijk is opgelost! :)

E-Streetquad Probleem met motor temperatuur opgelost


Ik wil nu nog proberen om die 3 ventilatoren onder de motor weg te halen want ik heb het gevoel dat deze eigenlijk niet veel helpen en dat ik genoeg heb aan alleen de buisventilator. Moet ook nog even kijken hoe ik die buisventilator het beste kan gaan bevestigen. Wil in ieder geval rubber ertussen plaatsen aangezien de ventilator nogal veel trilt.

Ook wil ik nu eens een langer stuk gaan rijden om te kijken of de temperatuur echt rond die 50 graden zal blijven, ook met 80 km/u. Maar ik verwacht nu eigenlijk geen problemen meer met de temperatuur.

Geplaatst op 12 augustus 2015 om 00:04 u
Categorie: Elektromotor, Ritten
Geplaatst op 12 augustus 2015 om 00:04 u
Categorie: Elektromotor, Ritten

Na een aantal aanpassingen te hebben gemaakt wordt de motor nu wat beter gekoeld. De motor wordt nu niet zo snel warm en als ik stil sta met de quad zakt de temperatuur ook redelijk snel. Maar toch wordt de motor nog steeds te warm na een tijdje te hebben gereden, zelfs op het continu vermogen.

Eerste aanpassing is 3 ventilatoren meteen onder de motor, deze blazen de lucht van onder door de motor heen. Zitten voor te testen nu even vast met klitteband.

E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


Heb alleen het idee dat deze onder het rijden niet zo goed werken aangezien de rijwind waarschijnlijk alle lucht weer weg blaast. Moet dit dus wat meer gesloten maken met een soort luchthapper aan de onderkant, dan zou het beter moeten werken. Heb ook de verkeerde ventilatoren besteld, deze hebben te weinig luchtverplaatsing. Heb er nu besteld die het dubbele aan luchtverplaatsing hebben en iets groter zijn.

De tweede aanpassing is een gat in de beschermkap van de motor. Heb hier een slang op gezet en meteen daarna de buisventilator. Deze blaast alle warm lucht van de koolborstels uit de motor.

E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


Dit lijkt best goed te werken, maakt alleen veel geluid. Maar de motor wordt dus ook hiermee nog steeds wat te warm (73 graden op continu vermogen). Zou nog kunnen proberen om de buisventilator om te draaien en lucht de motor in te blazen. Moet dan wel weer een luchtfilter op komen.

Voor te testen kan ik nu in ieder geval wel een iets langere afstand rijden. Dit heb ik ook al een paar keer gedaan. Hier weer een filmpje van afgelopen weekend. Ben toen 's avonds even gaan rijden, 3 hele mooie klassieke auto's tegen gekomen binnen 15 minuten rijtijd. Ook nog even een rondje in het donker gedaan, vond ik echt geweldig. :)

Geplaatst op 7 augustus 2015 om 20:56 u
Categorie: Elektromotor, Ritten
Geplaatst op 7 augustus 2015 om 20:56 u
Categorie: Elektromotor, Ritten

Deze update komt een beetje laat maar had even wat tijd nodig voor het filmpje te bewerken. Afgelopen weekend dus eindelijk met veel plezier de eerste paar legale ritjes kunnen maken. Het waren alleen meer testritjes aangezien het probleem met de motor temperatuur nog steeds aanwezig is. Kon op het begin net 2 rondjes hier door het dorp doen (1 klein en 1 groter rondje) voordat de motor op zo'n 85 graden zit. Deze 2 rondjes blijf ik ook aanhouden voor te testen, is dan makkelijk om te bepalen of er verbetering in zit zodra ik iets gewijzigd heb. Pas als ik tevreden ben ga ik een wat grotere afstand proberen.

Hier wat foto's voordat ik weg reed. Je kunt ook meteen wat nieuws zien, heb dagrijverlichting onder de koplampen geplaatst. Weet nog niet zeker of ik het zo laat maar voorlopig vind ik het wel leuk zo.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Voor het stadslicht, dimlicht en grootlicht heb ik ook andere lampjes, deze geven wat meer wit licht dan de standaard lampjes die erin zaten.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Heb eerst maar eens geprobeerd om de beschermkap op de motor te verwijderen, de warmte van de koolborstels kan dan weg komen. Natuurlijk blijft dit niet zo, staat overal spanning op tijdens het rijden. Maar voor te testen even noodzakelijk.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


's Avonds weer 2 rondjes gaan rijden. Het verschil was goed te merken, kwam nu uit op 75 graden, al 10 graden minder. Is dus duidelijk dat uit dit gedeelte de meeste warmte moet worden afgevoerd. Weer een paar foto's voordat ik weg reed.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Toen ik terug kwam was het al een beetje donker aan het worden, leuke foto voor de verlichting. En weer kun je een aanpassing zien die ik heb gemaakt, een tweede remlicht in de topkoffer. Paste net een hele LED strip in en is best goed zichtbaar. Vind het wel wat veiliger aangezien het achterlicht altijd aan is. Is dan soms moeilijk om het remlicht te zien, maar op deze manier is het altijd duidelijk te zien als ik rem.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Na deze ritjes is een ding wel duidelijk, de motor zal toch op de een of andere manier actieve koeling nodig hebben. De onderkant van de motor en de achterbrug is helemaal open dus dat zou een goede plek zijn om lucht doorheen te laten gaan.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Is ook nog meer dan genoeg plaats onder de achterbrug.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Wat ik al geprobeerd heb is om een luchtslang naar voren te leggen zodat rijwind de motor in geblazen wordt.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Dit bleek alleen niet zo heel veel verschil te maken, denk dat de opening van de luchtslang hiervoor te klein is. Heb nu een buisventilator en filter erop zitten die constant lucht door de motor blaast.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


De motor wordt nu wat minder warm onder het rijden en koelt ook sneller af als ik stil sta. Maar ben nog steeds niet tevreden. Ik wil nu proberen om meteen aan de onderkant van de achterbrug 3 ventilators te plaatsen en de buisventilator gebruiken om warme lucht bij de koolborstels af te voeren naar achter. Meer dan dat kan ik eigenlijk niet doen, ik hoop dus dat het daarmee zal lukken. Ben nu alleen weer op onderdelen aan het wachten dus ik zal waarschijnlijk pas volgende week weer verder kunnen ermee.

Heb alle ritjes die ik gemaakt heb weer gefilmd, nu eens een keer de camera op de helm geprobeerd en niet op de quad zelf en ook met 60 fps in plaats van 30. Nog niet heel spannend maar toch wel de eerste legale kilometers.


Binnenkort hopelijk wat langere ritjes zodra de koeling voor de motor erop zit.

Geplaatst op 31 juli 2015 om 20:55 u
Categorie: Algemeen, Keuring
Geplaatst op 31 juli 2015 om 20:55 u
Categorie: Algemeen, Keuring

Lange tijd weer stil geweest maar vandaag is er eindelijk nieuws. Heb vandaag na 4,5 week wachten eindelijk het nieuwe kentekenbewijs ontvangen. :) Staat nu heel netjes een E van Elektrisch bij brandstof. Ik mag nu dus eindelijk legaal de weg op met de quad.

E-Streetquad Officieel goedgekeurd voor op de weg


Morgen ga ik hier meteen gebruik van maken. :) Maar de eerste paar keer zullen alleen maar korte testritjes zijn om het probleem met de motor temperatuur op te lossen. Pas als dat is opgelost kan ik wat langere afstanden proberen. Maar dat zal hopelijk snel genoeg gebeuren.

Na het weekend heb ik waarschijnlijk wel weer wat foto's en een filmpje voor jullie. ;)